Etter 398 sprengninger er Nye Veier og entreprenør ACCIONA gjennom i det nye løpet på Væretunnelen.
– Dette er en viktig milepæl i prosjektet, sier Grim Rønsberg, prosjektsjef i Nye Veier. Nå har Nye Veier og entreprenøren på prosjektet, ACCIONA, sprengt seg helt gjennom det nye tunnelløpet på Væretunnelen.
– Nå er vi ett steg nærmere ny E6 fra Ranheim til Værnes. Når vi etter hvert er ferdige og alle tunnelene har to løp, får vi en betraktelig mer trafikksikker vei, sier Rønsberg.
Over i ny fase
Selv om det er gjennomslag i tunnelen, vil det fortsatt pågå sprengningsarbeid i Væretunnelen, og det blir ifølge Nye Veier, nødvendig å stenge den for trafikk. Fortrinnsvis på dagen, og hyppigheten vil bli noe redusert.
– Med gjennomslaget i dag går prosjektet over i en ny fase, sier Rønsberg.
Nå skal det jobbes med tunnelens infrastruktur, som overvannsledninger, elektroarbeider, sikkerhetsutrustning og veibygging. Deretter skal det utføres sikkerhetsrevisjoner og tester før trafikantene kan kjøre gjennom den nye tunellen. Det kan bli ved årsskiftet 2023/2024.
Fornøyd entreprenør
Også entreprenøren i prosjektet, ACCIONA, skal være godt fornøyd med gjennomslaget.
– Gjennomslaget i tunnelen er et synlig bevis på det gode arbeidet våre ansatte og samarbeidspartnere har utført. Sammen har de håndtert utfordrende oppgaver og ikke minst en pandemi. Dette er en flott dag for alle involverte, spesielt for alle arbeiderne som har jobbet inne i tunnelen. Men det er også en gledens dag for lokalsamfunnet, innbyggere og næringsliv i Trøndelag, som nå er et stort skritt nærmere en ny og bedre forbindelse mellom Ranheim og Værnes, sier Francisco Vicente Soto, prosjektdirektør i ACCIONA.
Gjennomslaget på de to resterende tunnelene er forventet i løpet av første halvdel av 2022.
E6 Ranheim-Værnes:
23 kilometer firefelts motorvei med midtdeler
7,1 kilometer av strekningen er i tunnel:
– Væretunnelen: 1,6 km
– Stavsjøfjelltunnelen: 1,7 km
– Helltunnelen: 3,8 km
Alle tunnelene får to løp, noe som både øker kapasiteten, bedrer trafikksikkerheten betydelig og reduserer behovet for omkjøring ved for eksempel ulykker og vedlikeholdsarbeid.
5 nye toplanskryss
3 nye motorveibroer
Mange nye overgangsbroer og kulverter
Væretunnelen:
398 sprengninger
550 000 tonn stein er sprengt ut. Mye av steinen vil bli brukt i byggingen av den nye veien.
Kilde: Nye Veier