Fyllingen Maskin satser elektrisk i Bergen

De første ni tonns Zeron ZE85 el-gravemaskinene er nå kjørt ut i arbeid. To av dem er hos Fyllingen Maskin AS i Bergen. De satser på elektriske maskiner, i jakten på flere offentlige jobber. Selskapet har i flere måneder vært involvert i et utviklingsprosjekt med kraftselskap om utvikling av ladeløsning til anleggsbruk.

BERGEN: – Uten den satsingen hadde vi ikke fått de jobbene vi sitter på i dag. Vi er veldig godt booket på jobb. Det hadde vi ikke vært ute satsingen på el-maskiner.

Det sier Martin Kronheim i Fyllingen Maskin og eierselskapet FM-gruppen.

Annonse

– Nå må vi jobben noen måneder med det for å se hva det innebærer økonomisk. Vi er glad for at vi får være med tidlig og opparbeide kunnskap. Og vi er ikke minst stolt over å få være med på utvikling og tilrettelegging, sier daglig leder Torbjørn Foss i Fyllingen Maskin.

Ni tonns Zeron el-graver

EL-ENTUSIASTER: Martin Kronheim i FM-gruppen t.v. og daglig leder Torbjørn Foss i Fyllingen Maskin AS. (Foto: Jørn Søderholm)

FORNYING, i dobbel forstand. I Fjellveien skiftes 100 år gamle vannledninger ut, blant annet ved hjelp av Bergens første elektriske gravemaskin. (Foto: Jørn Søderholm)

Entreprenørbedriften har kjøpt inn fire elektriske maskiner til prosjekter i Bergen. To av dem er av den ni tonn tunge Zeron ZE85.

De er basert på Hitachi ZX85, og bygget om til el-drift av Nasta.  Fyllingen Maskin AS er godt involvert i et samarbeid med kraftselskapet BKK på mobile ladekontainere.

Én av ZE85-ene og en ladekontainer er i sving på en jobb i Fjellveien, der Bergen kommune fornyer 100 år gamle vannledninger. Der har vi vært på besøk.

Stillere er bedre

– Veldig spennende å være med på prøve dette ut. Den går mye stillere en en dieselmaskin, men prestasjonene er de samme. Når man jobber sammen med en håndmann utenfor er el-maskinen mer behagelig for både meg og håndmannen. Her kan man prate normalt sammen, så fremt ikke vinden gjør at man må heve stemmen.

Det sier maskinfører Rune Vikanes i Fyllingen Maskin AS. Han har tidligere kjørt mye større maskin.

MASKINFØRER: Rune Vikanes har tidligere kjørt mye større maskiner. Nå er han testpilot på en av to Zeron ZE85 el-gravere i Fyllingen Maskin. (Foto: Jørn Søderholm)

Nå har han fått i oppdrag å være testpilot på en av pr nå fire nye el-maskiner hos Fyllingen Maskin AS og FM-gruppen.

Elektrisk satsing

Selskapet har nylig fått overlevert de to første produksjonsmaskinene av Zeron ZE85 fra Nasta. Dessuten har de et «sett» av Volvos nye små el-maskiner – 2,5 tonns minigraver og 5 tonns hjullaster – på vei inn i driften.

I tillegg har selskapet et flunke nytt Keestrack sikteverk som kan kjøres elektrisk eller på diesel. 13 av selskapets person- og varebiler er elektrisk. Og mer skal det bli, både innen maskin, bil og lastebil.

HYBRID: Det nye Keestrack soldeverket kan kjøres på el eller diesel, etter hva som er tilgjengelig. (Foto: Jørn Søderholm)

Én ting er å få kloa i elektriske maskiner. Det er i seg selv en interessant øvelse, i et marked der leveransene foreløpig er beskjedne og etterspørselen nærmer seg umettelig og altetende.

Første fra Nasta

De to ZE85-ene er blant de aller første produksjonsmaskinene fra Nasta.

– Vi bestilte dem i juli i fjor. Beslutningen ble tatt på en fergekai et sted i sommerferien. Vi bestemte oss for å kjøpe, uansett om vi har jobb til dem eller ikke. Eierne i FM-gruppen har bestemt at vi skal være med på det grønne skiftet, sier Martin Kronheim.

Fyllingen Maskin har kjøpt de to maskinene. Det var en investering på 7-8 millioner kroner, mens et par dieseldrevne Hitachier på samme størrelse ville kostet to millioner. Etter kjøpet har de fått støtte fra Enova på ca to millioner. Men fortsatt er altså de elektriske maskinene mye dyrere enn dieseldrevne.

Timepris og kostnader

El-maskiner gir viktige plusspoeng i anbudsfase. FM leverer tilbud med høyere timepriser på el-maskinene. Men den timeprisen er langt unna den høyere prisen på maskinene.

På den annen side er det andre variabler som også trekker regnestykket på el-maskiner i positiv retning. Her gjør lavere kostnader på energiforbruk og service stor forskjell.

– Folk tror at når maskinene koster så mye mer, så får man tilsvarende mer i timespris. Det gjør man ikke. Men det er mange andre faktorer som spiller inn, sier Torbjørn Foss.

– Strøm er billigere å kjøpe enn diesel. Servicekostnadene er dessuten en brøkdel av kostnadene på dieselmaskinen, supplerer Martin Kronheim.

Utviklet strømforsyning

En annen ting er strømforsyningen som skal til for å holde elektriske maskiner i drift på jobbene.

Maskinene FM nå har tatt i bruk er de første elektriske anleggsmaskinene i Bergen. Men langt fra de første el-maskinene i bruk i Norge.

LADING: Kontaineren med ladere og batteribank er koblet til et byggestrømskap. (Foto: Jørn Søderholm)

FORNYING, i dobbel forstand. I Fjellveien skiftes 100 år gamle vannledninger ut, blant annet ved hjelp av Bergens første elektriske gravemaskin. (Foto: Jørn Søderholm)

Én erfaring mange av de tidlige brukerne har gjort på el-maskiner er at strømforsyning er like viktig som maskinen.

Mens entreprenører mer eller mindre har fått beskjed om å skaffe strømmen i Oslo har man en litt annen tilnærming i Bergen. Gjennom åtte måneder har Fyllingen Maskin deltatt i et utviklingsprosjekt på strømforsyning og ladekapasitet til elektrisk anleggsutstyr.

I enden av det lille anlegget i Fjellveien i Bergen står en liten hvit kontainer på fem kubikkmeter. Slett ikke ulik en dieseltank man gjerne har med seg ut på anlegget.

Ladecontainer på byggestrøm

– Med mobile ladeløsninger kan vi tilby sikker og effektiv lading der maskinene skal grave. Med batteri slipper vi å bygge ut strømnettet for et behov som er over når anleggsarbeidet avsluttes. Ladekontaineren er designet slik at den enkelt kan kobles til og fra og flyttes rundt etter behov, både innad på store anleggsområder og til nye anleggsområder når arbeidet er ferdig.

Det sier prosjektutvikler Kjetil Strand Solheim i BKK i en pressemelding om ladeløsningen de har utviklet. Det er en løsning som fungerer brillefint, i følge karene hos Fyllingen Maskin.

Ladekontaineren er en batteribank og ladestasjon, laget og utviklet av energiselskapet BKK. Den beskjedne boksen leverer ut strøm gjennom flere ladepunkter.

Den bruker sine egne batterier som en buffer, og kan levere ut strøm til lading også der strømtilførselen ikke er dimensjonert for så høye topper.

Registrerer forbruk og sender regning

STØY: Håndholdt boring støyer infernalsk. Fra gravemaskinen hører man kun lyden av hydraulikkpumpa. Maskinfører og håndmann kan snakke normalt sammen. (Foto: Jørn Søderholm)

Du kan ikke være for langt unna ladestasjon når det nærmer seg tomt batteri. Her må man huske at maskinen bruker mer strøm i belting enn i graving. Akkurat som dieselmaskin bruker mest diesel i belting, sier Rune Vikanes. (Foto: Jørn Søderholm)

Laderne kommuniserer med maskin og maskinfører gjennom en app. Her registreres strømforbruket til den enkelte maskin, og regningen for det går til prosjektet.

Hver maskin eller bil får registrert sitt eget forbruk, og det er enkelt å registrere strømforbruket inn i miljøregnskapet.

– En kjempeløsning! Dette fungerer godt! Her får vi en ladeboks av BKK, tilkoblet et vanlig byggestrømskap. Ladestrøm til en avtalt fast pris, med en forutsigbar pris for energi til maskiner for et helt år. Uavhengig av svingninger diesel- eller strømpris.

Til nå har ladingen foregått med en «saktelader», som lader maskinen gjennom natten og i lunsjpausen.

Lader i lunsjen – for sikkerhets skyld

– Normalt har jeg kjørt batteriet ned mot 50 prosent før lunsj. I løpet av lunsjen blir det ladet inn nye 15 prosent med denne laderen. Det holder godt, sier Rune Vikanes.

– Ingen problem å jobbe hele dagen? Har du selv måttet endre vaner?

– Det var kanskje én dag der jeg ikke ladet i lunsjen. Da jeg ga meg for dagen, var det åtte prosent igjen på batteriet. Det er lurt å sikre seg med lading i lunsjen. Hvis det skjer noe klokka tre, så er det greit å ha strøm igjen til å gjøre det. Og man må selvfølgelig huske å sette maskinen på lading etter jobb.

– Andre ting du har sett det er lurt å være klar over?

Bruker mest i belting

– Du må huske at hvis du står der borte og går tom for strøm og laderen står her, så er det ikke like enkelt som å fylle diesel. Du kan ikke være for langt unna ladestasjon når det nærmer seg tomt batteri. Her må man huske at maskinen bruker mer strøm i belting enn i graving. Akkurat som dieselmaskin bruker mest diesel i belting, sier han.

13 prosent av klimagassutslippene i Bergen kommer i dag fra anleggsmaskiner. Bergen kommune har en politisk ambisjon om at alle kommunale byggeplasser skal være utslippsfrie fra 2025.