Pon gir gass med el-maskiner

Ny elektrisk 12-tonner, ny utleietjeneste med kun utslippsfritt utstyr og 10 leverte el-maskiner på én uke. Pon Equipment gir gass med Z-line elektriske gravemaskiner, og legger opp til å bygge opptil ti maskiner pr måned.

BERGER: – For tre år siden snakket vi om å kutte 40 prosent CO2-utslipp i anleggsbransjen. Da var det kanskje litt ambisiøst. I dag er jeg helt sikker på at det er mulig.

Det sier administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment.

Annonse

Cat-importøren girer nå opp sin satsing på egenutviklede elektriske beltegravere under navnet Z-line. Samtidig oppretter Pon Rental et nytt utleietikonsept: Z-rent, med utelukkende utslippsfritt utstyr.

Ny elektrisk 12-tonner

I går lanserte de offisielt sin nyeste maskin, 12-tonneren 310 i batteridrevet versjon. Det ble gjort samme uke som Pon Equipment leverte ut hele ti Z-line el-gravere til kunder på én uke.

Z-line ble først lansert som en prototype i januar 2018. Den ble kjørt i 600 timer. Erfaringene derfra ble tatt inn i neste generasjon, 323F i el-versjon. De åtte maskinene av den typen som ble bygget har til nå gått over 10 000 timer.

KØ: Elektriske Z-line beltegravere i kø hos Pon Equipment. På én uke ble ti maskiner overlevert sine nye eiere. (Foto: Pon Equipment)

– El-drift krever mindre service enn dieselmotor. Resten av maskinen må ha service som før. Den største utfordringen har vært strøm fullt av «spøkelser», sier service- og ettermarkedsdirektør Ole-Petter Holene i Pon Equipment. Her med en titt i motorluka på Z-line 310. (Foto: Jørn Søderholm)

Pon Equipment er nå i full gang med bygging av sin tredje generasjon  Z-line maskiner. Her er det 25-tonneren 320 og 12-tonneren 310 det går i. Sistnevnte har vært jobbet med en stund, men har ikke blitt offisielt lansert før nå.

– Vi ser av de 10 000 driftstimene på F-ene at vårt estimat på 6-8 driftstimer pr batterilading stemmer bra. Vi ser at hvis du setter en 323F med hydraulisk pigghammer på full stim, da tømmer du batteriet på fire timer. Om du står nede i byen, tusler med lasting av lastebiler og går mesteparten av tida «på tomgang», da holder det i ti timer. Et snitt på 6-8 timer holder godt, sier Sollerud.

Batterier med væskekjøling og -varme

Den første prototypen hadde luftkjølte batterier. Det viste seg i praksis å fungere dårlig i både streng kulde og sterk varme.

De åtte 323F-ene ble derfor bygget med væskekjølte og -oppvarmede batterier. Det blir også de Nextgen-baserte 310 og 320. De nye maskinene bygges med henholdsvis fire og åtte batterier, mens forgjengeren 323F har tjue.

Pon bygger de nye maskinene med sterk fokus på standardisering.

– De bygges med akkurat de samme komponentene, bare i forskjellig antall. Samme motor, samme battericeller og samme lader. Bare at 320 har flere batterier og to ladere. 310-en er en kompakt maskin, i en størrelsesklasse som ofte går i lettere arbeid. Med de samme komponentene som 320 blir det dermed en ganske bøs maskin i sitt segment, sier Eivind Hafslund.

Z-line 310, elektrisk 12 tonns beltegraver. (Foto: Pon Euipment AS)

Han har vært en av Pon Equipments viktigste menn siden oppstart av el-prosjektet tilbake i 2016.

Batterikapasitet og nød-triks

310 har en installert batterikapasitet på 150 kWh, og får bruke 130 av disse til ordinær drift. Storebror 320 har 300 kWh, og får bruke 270 av disse til drift.

– Grunnen til at de ikke bruker alt er for at batteriet skal ha det bra, og for å ha en sikkerhetsmargin. Hvis en maskin blir stående på et uheldig sted med null på måleren, så er det fortsatt mulig å flytte den med et lite triks, sier Hafslund.

Begge maskinene har satt av 10 kWh til varme eller kjøling i hytta, samt 10 kWh til varme eller kjøling til batteriet.

– Hyttevarmen stiger med én grad pr sekund fra man skrur på tenningen. Om det er null grader, så holder vannet til hyttevarmen 60 grader etter kun ett minutt. Komforten er høyere enn i en dieselmaskin, uansett temperatur, sier han.

CCS hurtiglader og kabeldrift

Begge maskinene er utstyrt med en innebygget lader, men ikke den samme store hurtigladeren som på 323F-ene. I stedet har de fått en noe mindre ombord-lader, kombinert med den standardiserte CCS-tilkoblingen til hurtigladere.

KONTAKT: CCS hurtigladekontakt øverst, 400V nederst. Sistnevnte kan levere både lading og direkte nett-drift. (Foto: Jørn Søderholm)

Ladecontainer fra EST Floattech. Her på tomta hos Pon Equipment. (Foto: Jørn Søderholm)

Dette er samme type tilkobling som den som brukes til el-biler, og graverne kan fint lades på en hvilken som helst ladestasjon. CCS-tilkobling er etablert som en standard tilkobling på hurtigladere også til lastebil. De kan også kjøres på 400V strøm i kabel direkte fra nettet der det er aktuelt.

De største utfordringene i bruk av de elektriske Z-line-maskinene har vært knyttet til strømtilførsel, ikke til maskinene i seg selv.

Varierende prov-strøm

– Det er mange oppfatninger om provisorisk strøm på byggeplass. Noen byggeplasser og anlegg har flinke, proffe folk som setter opp en god strømtilførsel. Mange steder har høyst varierende kvalitet. Å ha en elektrisk gravemaskin i gjørma er litt som å ha med en brødrister ut i søledammen: Man vil gjerne vite at kontakten har jordforbindelse helt fram til jordspydet. Brorparten av utfordringene med 323F-ene i felt har vært med varierende kvalitet på strømtilførsel, sier Eivind Hafslund.

Pon Equipment øker produksjonskapasiteten utover gjennom 2021. Mot slutten av året er planen å bygge opptil ti maskiner i måneden.

– Vi er pr i dag utsolgt for det meste av produksjonen i 2021. Vi har noen få igjen av 310, mens 320 som bestilles nå har levering første kvartal i 2022, sier Pon-sjef Erik Sollerud.

Stor investering

– Tjener dere penger på dette?

Pon-sjef Erik Sollerud. (Foto: Jørn Søderholm)

– Vi vil forhåpentlig gjøre det i slutten av året. Det har vært en stor investering i elektrifiseringsprosjektet, takket være en optimistisk og velvillig eier. For Pon-familien er miljø og elektrifisering en strategisk satsing de neste ti årene. De er en betydelig aktør, og investerer mye penger i det.

– Hva med Cat selv? Når vil dere selge fabrikksbygde el-maskiner i stedet for å bygge dem selv?

– Vanskelig å si. Det er et tydelig taktskifte nå. Da vi begynte med dette for fem år siden var ikke elektrifisering særlig interessant. Nå er det tema i «board of directors», som har gjort utnevnelser av folk med klart ansvar for elektrifisering. Det er i ferd med å skje noe nå. Jeg er rimelig sikker på at vi i 2025 har noe fra fabrikk. På Bauma i 2022 kommer vi til å se mange spennende konsepter.

– Hva skal dere gjøre nå? Kommer det Z-line hjullastere, hjulgravere eller mindre gravere?

– Nei. Vi skal gjøre mer av det vi har blitt ordentlig gode på: Bygge elektrifiserte gravemaskiner på belter, over ti tonn. Det er et stort marked for det i Norge, og vi vil være en aktør der. Vi har jobbet med det i fem år, og har utviklet en drivlinje spesielt for det. Dette kan vi, og nå skal vi bli enda bedre, sier Sollerud.