Asfalterer gokartbane

I byen Hemer i Tyskland har to Vögele Compact Class-utleggere asfaltert en gokartbane med svært krappe svinger, over en avstand på ca. 400 meter.

Når markedslederen i verden for elektriske og gassdrevne gokarter, RiMO  Germany GmbH & Co, bygger sin egen bane utenfor sitt nye hovedkvarter, er én ting sikkert: kvaliteten på banen må være god.

Veientreprenøren  Ossenberg  Aufbereitung,  Straßen- und Tiefbau  GmbH tok utfordringen. Med  to  Vögele-utleggere, skapte de en bane med syv hårnålssvinger med et kryssfall på opptil 20 prosent, og en såkalt chicane. Banen er designet for testing av gokarter, men lokalbefolkningen får også et ekstra fritidsanlegg.

Annonse

Pivot Steer

Ifølge en pressemeldig fra Wirtgen Norway, tok Vögele Compact Class-utleggere og to Super 1303-3i-maskiner brorparten av asfaltering av banen, som varierer i bredde fra 5,2 til 9,5 meter. På de bredeste punktene brukte asfalteringsteamet også en Super 1803-2 Universal Class-utlegger.

– En viktig faktor for å levere et resultat av høy kvalitet her var understellet med hjul. Det er en fordel når det asfalteres smale svinger, fordi de styrer med ekstrem presisjon og deres 6×4-drift betyr at de alltid har grep. To pneumatiske bakdekk og fire forhjul montert på boggier jevner også ut uregelmessigheter enestående godt, heter det i pressemeldingen.

Asfaltering av en gokartbane med utrolig krappe hårnåls-svinger og en chicane. Vögele hjulutleggere fikk vist sine styrker på denne jobben. (Foto: Wirtgen Group).

– Det var imponerende å se hvor fint  Vögele-utleggerne  tok svingene, sier Dominik  Twer, prosjektleder i  Ossenberg  Aufbereitung,  Straßen-und  Tiefbau  GmbH.

– Pivot Steer-funksjonen er hovedsakelig ansvarlig for dette. Dette er en rattbrems som automatisk bremser  bakhjulet på innsiden av svingen hydraulisk. Dette trekker effektivt maskinen rundt svingen, noe som igjen tillater minimale svingsirkler. Dette er en stor bonus på trange arbeidsplasser spesielt – på indre bybyggeprosjekter samt racerbaner, for eksempel.

«Varmt mot varmt» rundt banen

Som vanlig på racerbane-prosjekter, ble asfaltering utført «hot to hot». Dette er fordi jo flere svinger en bane har, desto større er fordelen med den minste mulige banebredden. Dette sikrer at mateskruen alltid overfører riktig mengde materiale til full bredde som asfalteres – selv om venstre og høyre sving stadig tar over fra hverandre og svingene er ekstremt krappe.

Ifølge pressemeldingen skapte dette et dekke som oppfylte spesifikasjonene perfekt over hele banebredden. Under arbeidet, garanterte  Extending Screed AB 340 TV topp kvalitet på overflaten, samt en høy grad av jevnhet, slik at go-kart sjåførene ikke vil miste kontakten med bakken i fremtiden.

Vögele Compact Class-utleggere leverte et nøyaktig asfalteringsresultat. (Foto: Wirtgen Group).

Vögele materialmater

Å levere asfalt på byggeplassen var en utfordring. Det var umulig for store lastebiler å kjøre rundt på stedet, så en  Vögele  MT 3000-2i Offset materialmater ble plassert på et gunstig sted, nær inngangen, hvor den var i stand til å motta materiale fra lastebilene.

Så snart de to SUPER 1303-3i-maskinene jobbet innenfor rekkevidde av MT 3000-2i Offset, brukte materialmateren sitt svingbare transportbånd til å overføre blandingen til materialhopperne til utleggerne. På alle andre punkter ble asfalten overført til hjullastere som deretter transporterte den til utleggerne.

Etter sin prøvekjøring av banen, var klient og eier av  RiMO, Peter Bertram, veldig fornøyd:

– Virkelig krevende. Jeg elsker det! strålte han.