Hyundai introduserer sin første hjullaster med CVT drivlinje, en mellomting mellom automatgir og hydrostat. Sparer inntil 30 prosent diesel ved tung kjøring.
BERGER: – Ingen volummaskin, men vi kommer nok til å selge noen få av denne modellen. Det er en typisk maskin for tung industrikjøring som pukkverk, avfall og sånt. Fordelen med CVT er at det gir mye konstant kraft og lavt dieselforbruk. Faktisk 30 prosent lavere, sier daglig leder Finn T. Johansen i Hyundail-importør EMSG Norge AS
Maskinen han snakker om er Hyundai HL975A CVT, en nylansert 26 tonns hjullaster med en ZF kraftoverføring som sender jevnt og sømløst fra motoren gjennom drivlinjen ut på hjulene.
Hydrostat og automat
Systemet er en mellomting mellom hydrostatdrift og en vanlig automatkasse. Tilsvarende systemer finnes på andre produsenters hjullastere, og også på en del traktorer.
– ZFs CVT-transmisjon gir optimal kraft gjennom konstant endring av forholdet mellom hydraulisk og mekanisk energi avhengig av last og fart. Det holder motoren på lavt turtall og gir jevn og sømløs akselerasjon, sier Hyundai CE i en pressemelding.
CVT-systemet fungerer også som en brems ved fartsredusering. Det gir mindre slitasje på bremser, og sies å forlenge levetiden på akseloljen. Produsenten hevder CVT skal gi opptil 30 prosent lavere forbruk enn konvensjonell kraftoverføring.
Hyundai H975A CVT
Motor: Cummins X12, steg V
Netto effekt: 331 hk v/ 2100 o/min.
Maks effekt: 338 hk v/ 1800 o/min
Driftsvekt: 26 500 kg
Skuffe: 4,6-5,2 kbm
I tillegg til kraftoverføringen får føreren hjelp av flere elektroniske systemer, som traction control, «intelligent inching» (oversettes omtrent som «intelligent lirking») og automatisk differensialsperre.
– Kvikk og jevn akselerasjon gjennom hele hastighetsspekteret. Og overlegent grep, lover Hyundai Construction Equipment.
Hyundais finfine AAVM kamerasystem, med 360 graders fugleperspektiv? Jajamen, det er med. Inkludert IMOD overvåking av ting som beveger seg.
Radar i dårlig sikt
En radardetektor er tilgjengelig som ekstrautstyr, som oppdager hindringer bak maskinen også når mørke, støv, snø eller annet begrenser sikt gjennom vindu og med kamera. Vekt? Ja visst, den er integrert i maskinen, sammen med systemet som overvåker maskinhelse og vedlikeholdsbehov.
Hjullasteren drives av en 381 hk Cummins motor. Føreren vil kanskje ha mest glede av godlyden, mens omgivelsene antakelig vil være mer fornøyd med nær null utslipp fra steg 5 rensesystemet.
EMSG Norge håper å få inn en demomaskin fra Hyundai i første kvartal neste år.