JCB utviklet 20-tonns graver som går på hydrogen

Britiske JCB har utviklet en hydrogendrevet 20 tonns gravemaskin. Har gått på test i pukkverk i over ett år. Hydrogen som drivstoff slipper ut rent vann som «eksos».

STAFFORDSHIRE: – JCB har utviklet bransjens første hydrogendrevne gravemaskin.

Det hevder den britiske maskinprodusenten i en pressemelding.

Annonse

JCB har bygget en 20 tonns JCB 220X der dieselmotoren er erstattet av en hydrogendrevet brenselscelle.

Avduker prototype på hydrogen

Prototypen har i følge pressemeldingen gjennomgått grundige tester i JCBs eget testanlegg og pukkverk i over 12 måneder.

JCB 220X prototype graver på hydrogendrift. (Foto: JCB)

Resultatene er oppløftende nok til at produsenten nå går ut med en internasjonal avduking av en fungerende prototype på en hydrogendrevet gravemaskin.

– Utviklingen av den første hydrogendrevne gravemaskinen er et svært spennende skritt på veien mot en karbonfri verden. I månedene framover vil JCB fortsette å utvikle og forbedre denne teknologien, med avansert testing av prototypen. Vi skal holde oss i front av teknologi for å bygge en fremtid med null utslipp.

Det sier styreformann Lord Bramford i JCB i pressemeldingen.

Hydrogen og busser

Far og sønn Lord (t.v.) og Jo Bramford. (Foto: JCB)

Bramfords sønn Jo har jobbet i JCB i 14 år før familien nå tar selskapet inn i hydrogensektoren. Tidligere har familien kjøpt distributørselskapet Ryse Hydrogen og senere den irske bussprodusenten Wrightbus.

Bramford har fått en kontrakt på levering av verdens første hydrogendrevne versjon av de ikoniske dobbeltdekker-bussene i London og Aberdeen. Samtidig tar de altså hydrogendriften inn i JCB anleggsmaskiner.

– Jeg tror oppriktig på at hydrogen er Storbritannias beste mulighet til å bygge en verdensledende industri. Den vil skape arbeidsplasser, kutte utslipp og være et globalt forbilde, sier Jo Bramford.

(Fortsetter under videoen)

Batteri? Joa, fint det. På de små. JCB har denne 20 tonns prototypen gående på hydrogen. Vi tror norske kjøpere står langt framme i køen når/hvis den blir salgsklar. Eller hva, JCB Rosendal Maskin AS…?

Posted by Anleggsmaskinen on Monday, July 6, 2020

Hydrogen + oksygen = energi og vann

Prototypen får energi fra en brenselscelle der hydrogen reagerer med oksygen. Dette utløser energi til å drive en elektrisk motor.

Det eneste utslippet fra prosessen er rent vann.

I fjor utropte JCB seg i 2018 til å være først i full produksjon med en elektrisk minigraver, totonneren 19C-1E. Den ble premierevist i Norge på Arctic Entrepreneur 2019. Den fikk blant annet interesse fra statsminister Erna Solberg da hun besøkte Arctic Entrepreneur 2020, bare få uker før vi fikk de omfattende koronatiltakene i fanget.

Hydrogendrift er et spor flere følger. Allerede i slutten av 2017 gikk flere norske aktører ut med planer om å utvikle en hydrogendrevet 30-tonner i løpet av 2018. Siden har det vært stille om den, og vi har ikke fått svar på våre spørsmål om hvordan det har gått.

I våres gikk Hyundai ut med planer om å utvikle anleggsmaskiner på hydrogendrift i løpet av et par år.