Isachsen og Implenia har i arbeidsfellesskapet IMIS etablert en felles sikkerhetskultur med byggherren Statens vegvesen. Der skal alle «dra lasset» sammen. Vil ha like minimumskrav for hele bransjen. – Og verktøy som prater sammen. I dag føres RUH i tre ulike systemer!
Tekst: Brage T. Søderholm
– Det er viktig for oss å ha med alle, for å få en sikker arbeidsplass.
Det sa SHA-rådgiver Annette Sørensen i Statens Vegvesen da hun sammen med HMS-leder Hege Johnsen i Implenia Norge tok scenen under HMS-konferansen på Thon Hotell Lillestrøm i slutten av november.
Sikker arbeidsplass
De var kommet for å snakke om sitt samarbeid for å skape en sikrest mulig arbeidsplass for alle involverte. Med to store selskaper i ett arbeidsfellesskap går ikke det av seg selv. Herunder om prosessen med å bruke byggherrens SHA-plan i en felles intern sikkerhetskultur i IMIS.
IMIS…?
Arbeidsfellesskapet Isachsen og Implenia, organisert i enheten IMIS AS.
– Det er viktig å ha med alle for å få en sikker arbeidsplass, sa Annette Sørensen.
I IMIS har de to selskapene blant annet laget sin egen felles risikovurdering og HMS-plan, tilpasset byggherrens SHA-plan
Styrende dokument i SHA-plan
– SHA-plan er et av byggherrens styrende dokumenter i en kontrakt. Den viktigste delen er risikovurderingen, som vi bruker til å lage vår egen HMS-plan, sa Hege Johnsen.
I innlegget på HMS-konferansen presenterte de to veien fra SHA-plan til praktisk sikkerhet i arbeidet på anlegg. Hovedtrekkene:
- SHA-plan mottas
- Entreprenør utarbeider HMS-plan
- Inntakskontroll av UE
- Oppstartsmøte med gjennomgang av dokumentasjon
- Driftsmøter underveis, ofte i fire ukers invervaller
- Utarbeide sikker-jobb-analyser (SJA)
- Rapportere uønskede hendelser (RUH)
– Rapporteringen er viktig, og brukes mye på møtene. IMIS rapporterer hele tiden. Derfra har vi muligheten til å behandle og ta det med videre. Spesielt nyttig er det ved gjentagende tilfeller, da tar vi det også opp på møtene, sier Sørensen.
Ved alvorlige hendelser kreves 48-timers rapport og møte innen ti dager. I de fleste tilfeller skjer det mye raskere. Sørensen og Johnsen ga et eksempel på det, fra et sprengningsuhell der det havnet steinsprut i veien. Det ble varslet i henhold til varslingsplanen og trafikk ble stanset. Det var ingen tredjeperson som ble skadet, kun et rekkverk i nærheten.
Uhell på grunn av løst fjell
En gjennomgang med alle involverte avdekket at uhellet skyldtes løst fjell i området. Det ble utarbeidet ny SJA, og det ble dekket med flere lag matter i senere salver.
God dialog og uformelle møter er viktig for å få et arbeid som dette til å fungere godt mellom flere parter. Det er en fordel om humorensitter løst, og det må være en lav terskel for å ta opp punkter.
Det er ikke bare de som er direkte involvert som trenger informasjon for å ivareta HMS. Spesielt når prosjektet går i tilknytning til offentlig vei. Ikke minst media. Sosiale media og vegvesen.no oppdateres for å få ut info til tredjeperson. Men ikke alle bruker nettet like aktivt. Lokalavis og lokal nærinformasjon er viktig som aldri før.
Ønsker minimumskrav og bedre verktøy
– Hva ønsker dere for veien videre i HMS-arbeidet?
– Større grad av involvering av UE, transportører og leverandører underveis, sier de nærmest i kor.
Sørensen fra SVV og Johnsen fra Implenia etterlyser også like minimumskrav i hele bransjen, samt verktøy som «prater sammen».
– I dag fører vi RUH inn tre ganger i tre forskjellige systemer, sukker Annette Sørensen.
Det aller viktigste er de helt enige om: Alle må med. Alle må bidra for å sikre best mulig HMS.
– Alle aktører. Helt ned til grasrota. Vi må kunne være åpne med hverandre og huske at vi alle skal samarbeide om å levere ett produkt. Til syvende og sist er det viktigste at alle kommer seg hele hjem, sier Hege Johnsen.