Nå skal brøytestikkemaskinen ut på demo

Den setter ned 1400 brøytestikker – uten å stoppe. Nå skal RoadTech ut på demo med neste versjon av brøytestikkemaskinen. Neste sesong blir det småskala produksjon.

TINGVOLL/HØNEFOSS: Husker du saken vi skrev i fjor høst, om RoadTechs lastebilbårne brøytestikkemaskin? Nå er neste versjon klar til å vises fram, et stort skritt nærmere operativ bruk.

– Vi lærte masse fra testen i fjor, og har gjort noen forbedringer ut i fra det. Det er nå en helhetlig maskin med et automatisk magasin som mater skruenheten, sier daglig leder Peder Strømsvåg i RoadTech.

Annonse

Magasin, meisel og GPS

Den nye versjonen av maskinen er forbedret på flere punkter, sammenlignet med prototypen som ble testet i fjor. Deriblant tilt, meiselfunksjon og GPS-logging.

I tre år har Strømsvåg som grunnlegger av RoadTech jobbet med å utvikle en helt ny type brøytestikkemaskin. Den står på en krokkontainer, bæres av en vanlig lastebil og skrur automatisk stikkene ned i jorda.

– Resultatet er et oppsiktsvekkende bedre miljøavtrykk og bedre økonomi. Nå er maskinen klar for demo langs norske veier, sier selskapet i en pressemelding.

Mye plastavfall

Hvert år settes det ut nesten 10 millioner brøytestikker i Norge. Nesten tre millioner av dem brekker eller forsvinner i løpet av en tøff vintersesong. Det er en miljøutfordring som belaster Norge med hele 900 000 kilo plastavfall hvert år.

For å sette ut alle stikkene, brukes det i dag maskiner som må starte og stoppe for hver eneste stikke. RoadTech har utviklet en maskin som gjør utsett – og opptak – automatisk og i fart.

Brøytestikkene settes ned automatisk med den nye maskinen. Føreren av bilen må kun holde jevn fart på 8 km/t. Sammen med den patenterte maskinen er det utviklet og patentert en egen resirkulerbar skrubrøytestikke, som skrus ned i bakken. Tester viser at den sitter minst fire ganger bedre enn dagens løsning.

1400 stikker uten stopp

Magasinet på lasteplanet har plass til i overkant av 1400 stikker. Hele magasinet kan settes i veien uten stopp. Når magasinet er tomt må lastebilen ha en kort stopp for å bytte magasin.

– Dette blir en helt ny hverdag for entreprenørene, sier Strømsvåg.

Det har vært stor interesse rundt RoadTech sitt konsept fra både entreprenører og byggherrer. Selskapet planlegger nå utrulling av et begrenset antall maskiner til sesongen i 2020. Men før det skal den demonstreres flere steder. Deriblant i utsetting på Dovrefjell, samt på demomøter i Øyer og Surnadal.

– Vi kommer til å demonstrere maskinen utover i september. Deretter skal vi velge partnere for sesongene framover, sier Strømsvåg.

Han er gründerfast i troen på at dette er fremtidens måte å håndtere brøytestikker på.

– Både for entreprenørens lønnsomhet og miljøet. Dette er en grønn revolusjon på vei, sier Peder Strømsvåg