Volvo Maskin har tradisjonen tro invitert de beste VG2-elevene på landslinjene med på tur. Tre av ti på «bestemannsturen» var jenter. – Bevis at anleggsbransjen passer for alle, uansett kjønn, sier læreren.
SVERIGE: Enkelte ting forandrer seg ikke. «Bestemannsturen», for eksempel.
Tradisjonen tro inviterte også i år Volvo Maskin de beste elevene på VG2 anleggsteknikk og VG2 arbeidsmaskiner fra landslinjeskolene med på tur. Reisemålene er som før: Hjullasterfabrikken i Arvika, samt Munktellmuseet og Volvo Customer Center i Eskilstuna.
Rekordmange jenter
Litt redusert ble det i år, ettersom elever fra Os videregående skole ikke kunne være med på grunn av kollisjon med eksamen. De fem øvrige skolene stilte med to elever hver.
I et annet aspekt var turen alt annet redusert. Kan hende begynner selve begrepet «bestemann» å bli lite dekkende?
I år var nemlig tre av «bestemennene» jenter: Sandra Dervola fra Kirkenes, Astrid Åbergsjord fra Fauske og Bente Kvia Espedal fra Øksnevad.
– Det største antallet så langt. Det er forhåpentligvis et bevis på at anleggsbransjen kan passe for alle uansett kjønn. Det viser også at interesse for faget og dedikasjon for å gjøre en god jobb er det som teller. Jenter har allerede markert seg positivt innenfor flere fagfelt, så det er på tide at også anleggsgutta får kjenne litt på konkurransen. Noe justering på kjønnsbalansen i bransjen er vel både nødvendig og ønskelig, sier lærer og landslinjekoordinator Odd Arne Meyer Sjøberg på Sam Eyde videregående skole.
Turen føyer seg inn i en årelang tradisjon, der Volvo Maskin vil hedre elever som har utmerket seg særlig positivt det siste skoleåret.
Hva kreves av bestemann?
Karakterer og fravær er selvfølgelig viktige elementer i utvelgelsen. Men for å nå opp må elevene ha «full pakke» også på andre områder. Egenskaper som ansvarsbevissthet, samarbeid, initiativ og faglig utvikling veier vel så tungt.
Alt det bransjens bedrifter ønsker seg av lærlinger, altså.
Elevene ble ledsaget av Knut Sollesnes fra Volvo Maskin, som var vertskap for turen, samt Ketil Johansen fra Fauske vgs og landslinjekoordinator Odd Arne Meyer Sjøberg.
Etter å ha samlet de fleste elevene på Gardermoen gikk turen til Arvika og Volvos hjullasterfabrikk.
– Der ble vi godt mottatt og fikk en firmapresentasjon og lunch, samt en runde rundt hele produksjonslinjen. Der vi fikk gå helt inn på monteringslinjene så vi kunne se på hvordan de enkelte detaljene ble satt sammen. Det var utrolig å se på flyten, og hvordan de enkelte elementene til slutt ender opp som en komplett hjullaster, sier Sjøberg.
Rolig og planmessig
Elever og ledsagere la særlig merke til roen som preget de som monterte maskinene. Det vistes tydelig at Volvo både hadde en god plan for produksjonen og et bevisst fokus på HMS.
Etter Arvika fortsatte delegasjonen til Eskilstuna for overnatting på hotell Bolinder og middag på Papas Tapas.
Dag to startet med tur til Volvo Customer Center. På grunn av Bauma arrangeres ikke Volvo Days i år, men det ble likevel satt opp et lite maskinshow med maskiner og lastebiler, med fokus på de siste nyvinninger og forbedringer. Rosinen i den pølsa kom til slutt, med «stick time» og prøving av maskiner.
– Vi fikk prøve forskjellige gravemaskiner og prøvetur i dumper. Hjullasterne var dessverre opptatt i forbindelse med kursing, så de var ikke tilgjengelige. Å sitte bak spakene på en 750 graver er ikke hverdagskost for noen av deltagerne. Så det var en fornøyd gjeng som samlet seg til lunch på Customer Center, før vi kjørte ned til omvisning på Munktellmuseet i Eskilstuna, forteller han.
Stille i bussen
Etter en lang og innholdsrik dag med mange inntrykk som skulle fordøyes ble det stille i bussen til Karlstad for siste overnatting.
Etter frokost gikk bussen i retning Norge, med en stopp for harryhandel i Charlottenberg. Enkelte ting forandrer seg ikke, som sagt.
– Det var en fornøyd gjeng som takket for seg før de gikk inn på Gardermoen for innsjekk og siste etappe hjem. Skolene takker igjen for initiativet fra Volvo Maskin, som er et viktig bidrag i forhold til rekruttering til bransjen, sier Odd Arne Meyer Sjøberg.