Selger kinesiske neshorn i Norge

Hardlife AS satser på anleggsmaskiner fra kinesiske Rhinoceros.

– Vårt konsept er «nytt utstyr til bruktpris». Denne gravemaskinen får du til tilnærmet halv pris sammenlignet med etablerte, anerkjente merker, sier daglig leder i Hardlife AS, Frode Iversen, og peker på en 8-tonner de har tatt med seg til MEFA i Stavanger. Den er av merket Rhinoceros – eller neshorn på norsk – men er profilert med Hardlifes navn og logo.

– Vi bestilte disse maskinene på Bauma i Shanghai i november. Dette er maskin nummer to, mens den første er på vei til kunde akkurat nå. Det kommer ytterligere 15 maskiner til høsten. Foreløpig har vi denne 8-tonneren for salg, men vi kommer også til å tilby mindre modeller, sannsynligvis 5-tonner, 2,5-tonner, 1,5-tonner og 1-tonner, utdyper Hardlife-sjefen.

Annonse

Yanmar-motor

Til dem som er skeptiske og kritiske til kinesiske maskiner, har Iversen dette å si:

– Denne graveren har blant annet Yanmar-motor og japanske hydraulikkpumper, i likhet med flere andre, dyrere maskinmerker. Flere anerkjente anleggsmaskinmerker blir dessuten helt eller delvis produsert i Kina i dag uten at man tenker over det, sier han.

– Vi anser dette først og fremst som en gårdsgraver. Skal du kjøre 400-500 timer i året hjemme på gården din, så tror vi dette er den rette maskinen. Men skal du stå i produksjon i 2000 timer med straffegebyr hvis du ikke leverer på timen, da er kanskje ikke dette maskinen for deg.

Annonse

– Vi er selvfølgelig spente på hva våre kunder vil si etter å ha tatt dem i bruk. Vi begynte i 2013 og har vokst fra 2 millioner i omsetning til 50 millioner i omsetning i år, og vi har bygd hele driften vår på tilbakemeldinger fra kundene. Prinsippet her er jo at man skal få så mye som mulig for pengene, sier han.

Hardlife-sjef Frode Iversen regner med å selge rundt 50 gravemaskiner og 80-100 hjullastere i året. – Prinsippet her er at man skal få så mye som mulig for pengene, sier han. (Foto: Runar F. Daler).

– Skaper et nytt marked

Ved siden av gravemaskinen står en hjullaster oppstilt. I likhet med graveren er den lakkert i sort og oransje og merket med Hardlife, men også denne er en Rhinoceros.

– Dette er ikke jo en Volvo-hjullaster, for å si det sånn. Det er ikke en maskin som går åtte timer i produksjon daglig i et brudd. Den er nok mer egnet til bønder, borettslag, små byggmestere etc., sier Iversen.

– Den er nok mer å regne som en redskapsbærer enn en hjullaster. Men igjen; dette er jo halv pris sammenlignet med de mer anerkjente merkene. Det selges 1500 hjullastere av dette merket i året i Europa, og da først og fremst i Tyskland, Polen og så Skandinavia. Jeg tror vi skaper et nytt marked i Norge med disse tilbudene, og vi regner med å selge rundt 50 gravemaskiner og 80-100 hjullastere i året.