Lanserer mobil elektrisk VSD-kompressor

I løpet av 2019 vil Atlas Copco introdusere flere mobile elektriske VSD-luftkompressorer til E-Air-serien: fra 250 til 1100 cfm.

Disse elektrisk drevne «plug and play»-kompressorene er spesielt egnet til arbeid i en lavutslippssone. Fraværet av dieselutslipp kombinert med lavt støynivå (ned til 61 dB (A)) gjør E-Air-serien egner seg for underjordiske applikasjoner som gruvedrift eller tunnelarbeid, fordi luftventilasjon er en del av driftskostnadene. Mens den elektriske kompressoren med fast hastighet trenger oppstartsstrøm, er den elektriske VSD-serien langt mer fleksibel. Dette skriver Atlas Copco i en pressemelding.

Effektiviteten støttes ytterligere av en kombinasjon av variabel hastighet og permanent magnetmotor. Den har også mange av funksjonene som kreves i tøffe miljøer, ifølge produsenten. Det vil lanseres en komplett serie med elektriske VSD-kompressorer på Bauma 2019.

Annonse

– Med høyere effektivitet, redusert støynivå og ingen dieselmotorutslipp, er det nesten ikke mulig å overvurdere fordelene med å velge elektrisk innenfor en del bruksområder. Den nye VSD-serien med elektriske kompressorer er en «gamechanger» når det gjelder ren driftsteknologi for tøffe og støvete omgivelser, f.eks. underjordisk tunnelarbeid og gruvedrift. Vi har stor erfaring med å beskytte kundenes investeringer under slike forhold, uttaler Hendrik Timmermans, Vice-President i Atlas Copco Portable Air.

Allsidig elektrisk VSD-teknologi

Ifølge produsenten krever kompressorens integrerte VSD-drevne permanentmagnetmotor lite strøm for oppstart, så det er ikke nødvendig med en overdimensjonert strømforsyning. Det er heller ikke nødvendig med for stort pneumatisk verktøy. Variabel hastighet og permanentmagnetmotor er også med på å gjøre den mer effektiv. Videre gjør kontaktsystemet på E-Air H 250 VSD-modellen det mulig for sluttbruker å bruke samme maskin med flere uttakskontakter (63, 32 og 16 Amp).

Økt kraft, uten diesel

Fraværet av dieselutslipp er ikke bare relevant med hensyn til de nye Stage V dieselutslippsreglene. Når du arbeider i et boligområde eller et lukket rom, som en tunnelbane, tunnel eller gruve, gir E-Air-serien en pålitelig strøm av trykkluft uten dieselutslipp. Dette påvirker behovet for luftventilasjon i alle underjordiske applikasjoner, noe som utgjør en betydelig del av driftskostnadene ved bruk av dieselluftkompressorer. En ekstra fordel i disse miljøene er lavt støynivå. Den nye VSD E-Air H 250 kan kjøre så stille som 61 dB (A); et lavere nivå enn en samtale.

VSD E-Air kompressorer er liten og lett. E-Air H 250 veier under 750 kg, noe som betyr at den ikke krever noe spesielt førerkort for å taues i Europa. Fordelene med å bruke en elektrisk drevet mobil luftkompressor er åpenbare: det er ikke behov for tanking og brukerne nyter godt av økt autonomi og plug and play-muligheter. Elektriske motorer trenger egentlig ikke service, så serviceintervaller for kompressoren er kun én gang hvert annet år eller 2000 timer.

Den nye VSD E-Air-serien har Atlas Copcos PACE-system (trykkjustert gjennom kognitiv elektronikk). Dette gjør at brukerne kan kontrollere trykket mellom 5 og 12 bar, med presise trinn på 0,1 bar, og dermed justere luftstrømmen til det optimale nivået som kreves for deres bruk. Derfor kan en kompressor håndtere ulike jobber som tidligere ville ha krevd forskjellige kompressorer.

For tøffe arbeidsmiljøer

Atlas Copco har designet VSD E-Air-serien for tøffe arbeidsmiljøer. Kompressorene er utstyrt med innkapslede motorviklinger for å hindre støv- og vanninntrengning, det velprøvde HardHat-dekslet (for VSD E-Air H 250 og 450), en IP65-godkjent kontroller, en vannkjølt drivenhet (IP67-godkjent), platestål, ikke-sveiset understell og trelags anti-korrosjons maling system.