Pon Equipment fortsetter Z-line-satsingen og lanserer batterielektriske 8- og 10-tonns gravemaskiner.
For ganske nøyaktig ett år siden slo nyheten ned med at brak om at Pon Equipment i all hemmelighet hadde utviklet og bygget en batteridrevet og ladbar 25-tonns gravemaskin, basert på «universalmaskinen» og storselgeren Cat 323F.
Administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment gjorde det samtidig klart at det bare var starten, og at ombyggingen til en såkalt Z-line-maskin (Zero line, altså nullutslipps-maskin) i prinsippet skal kunne gjøres med alle typer maskiner.
Nå tar selskapet altså utviklingen til neste skritt og lanserer en elektrisk 8-tonner, basert på den nye Cat 307.5 (som erstatter Cat 307 E2). Senere i år kommer også 10-tonneren Cat 310 i batteridreven Z-line-utgave.
– Tar ansvar
– Vår bransje har jo en kjempeutfordring når det gjelder å redusere utslippene med 40 prosent innen 2030. Vi tar ansvar og vi setter våre nye produkter inn i en miljøkontekst. Vi har nå solgt åtte Cat 323F Z-line, og i løpet av året er vi altså klare leveringsklare med den nye Cat 307.5 som Z-line, altså helelektrisk og batteridrevet. Vi skal også kunne levere Cat 310 som Z-line-utgave innen utgangen av 2019, fortalte Pon-sjef Sollerud på Arctic Entrepreneur-messa.
– En milepæl
– Dette er resultatet av stor interesse og etterspørsel i det norske markedet, og vi er stolte av å kunne klare å levere dette. Det er en milepæl for oss som selskap, fortsatte Sollerud.
– Det er også stor interesse internasjonalt for dette, blant annet fra Tyskland, Frankrike, Nederland og Storbritannia.
Batterikapasitet og pris
Akkurat som med 25-tonneren Cat 323F Z-Line, skal de mindre maskinene bygges om av Pon her i Norge.
– Vi synes dette er kjempemoro! Maskinen blir så godt som identisk med dieselutgaven, men den vil nok bli en liten tanke høyere. Men design, tonnasje og «performance» vil være akkurat det samme.
– Når det gjelder batterikapasiteten, vil batteriet holde til mellom fem og åtte timers drift, selvfølgelig avhengig av hvordan det belastes, sa Sollerud.
Og prisen? Jo, den vil, som på den store Z-lineren, bli omtrent tre ganger så dyr som en konvensjonell maskin.