Batteridrevet Cat 323F

Dette er verdens første batteridrevne Cat 323F. Den er norsk, utviklet og bygget i all hemmelighet av Pon Equipment det siste året. Maskinen er klart til å gå i brukstester, og Pon Equipment gjør seg nå klare til å bygge flere.

OSLO/BERGER: – Vi ønsker ikke å finne opp en ny gravemaskin. Cat 323F er en av verdens beste gravemaskiner. Vi ønsker den bare i en utslippsfri versjon, med samme prestasjoner som den dieseldrevne. Mange sier det ikke er mulig. Vi sier det er mulig.

Det sa administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment på en pressekonferanse mandag ettermiddag.

Annonse

Batteridrevet og ladbar 25-tonner

Cat-importøren har i all hemmelighet utviklet og bygget en batteridrevet og ladbar 25 tonns gravemaskin.

Cat 323F Z-line.

Cat 323F Z-line. (Foto: Pon)

Den er basert på «universalmaskinen» og storselgeren Cat 323F. Den er fullstendig identisk med en vanlig, dieseldrevet maskin i alt fra inngående aksling på hydraulikkpumpa. Den brukes som en vanlig Cat 323F, og har etter sigende samme vekt, stabilitet og kraft som sin dieseldrevne søster. Eneste synlige, utvendige forskjell er at den mangler eksosrør og er dekorert med en symboltung grønn farge.

Under lokket er motoren, dieseltanken og det 11 tonn tunge loddet vekk. I stedet er et satt inn en elektrisk motor, heavy duty batterier og en 400V batterilader. Batterikapasiteten oppgis å rekke til 5-7 timers drift.

Ingen tomgang

– Batteridrift vil gi nye aspekter på bruks- og levetid. En dieselmaskin bruker energi på tomgang mens den venter. En batteridrevet maskin bruker ikke energi når den ikke jobber. Når føreren ikke rører spakene er maskinen «død». Den starter med det samme spakene beveges, sier Erik Sollerud.

Pon Equipment vil foreløpig ikke gå ut med størrelsen på batteripakke eller effekt i den elektriske motoren, utover at driftstiden er stipulert til 5-7 timer. Den innebygde 400V batteriladeren er sterk nok til at Pon oppgir en ladetid på én time pr time drift.

– Det er plass til mer batteri. Vi har lagt på stålvekter for å komme opp på normal driftsvekt på maskinen. Men med dagens batteripris vil vi ikke installere for mye batteri heller, sier driftsdirektør Ole Petter Holene i Pon Equipment.

Han er en av bidragsyterne i prosjektet.

Heavy duty batterier

Maskinen drives av en spesiell type heavy duty batterier. Disse koster 600 Euro pr kilowattime, seks ganger mer «vanlige» batterier som brukes i elektriske biler og lastebiler.

– Hva er forskjellen?

– Sikkerheten. Dette er heavy duty batterier med en mye større evne til å motstå slag og vibrasjoner, sier Holene.

Utviklingen av maskinen har foregått i all hemmelighet siden mars i fjor, av et lag på tre personer. Deler ble innkjøpt i oktober. Ombyggingen har foregått på et leid verksted, ikke på Pon Equipments anlegg på Berger. Maskinen skal nå være klar til praktisk utprøving i felt. Testingen skal foregår fram til mars. Maskinen skal vises på Vei og anlegg i mai.

Leveringsklar tredje kvartal 2018

Til nå er det bygget én eneste prototype av den batteridrevne Cat 323F-en. Men det varer ikke lenge, understreker administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment.

– Vi har flere 323F i bestilling som er spesifikt allokert til elektrifisering. I tredje kvartal skal vi være klare til å levere maskiner til kunder som ønsker å kjøpe.

– Hvor mange?

– Mer enn ti.

Pon Equipment har orientert flere av de største entreprenørselskapene om planene. Den første batteridrevne Cat 323F er allerede avtalt solgt til Veidekke. Pon Equipment skal etter sigende være i stand til å levere «et tosifret antall» batteridrevne Cat 323F i tredje kvartal 2018.

– Veidekke plasserer handling bak ord

– Veidekke er det selskapet vi har hatt dialog med som har vært den tydeligste til å plassere handling bak ord. Mange andre er interessert, men Veidekke har gått lengst i handling, sier Sollerud.

– Pris?

– Dette er dyrt. Vi er i en tidlig fase. Vi har blitt enige med Veidekke om en pris. Den første maskinen vi lager vil aldri lønne seg. Men dette er et viktig utviklingsarbeid, sier Sollerud.

Utviklingen har foregått i nært samarbeid med amerikanske Caterpillar. Pon-sjefen gjør det samtidig klart at dette bare er starten. Selskapet oppretter en egen avdeling og et eget merke for batteridrevne maskiner, under betegnelsen Z-line (Zero-line). Dette skal i prinsippet kunne gjøres med alle typer maskiner.

– Vi kan levere en komplett utslippsfri byggeplass, lover administrerende direktør Erik Sollerud i Pon Equipment.

Besøkende på Arctic Entrepreneur 2018 (som åpner tirsdag) får ikke se selve maskinen. Men de får møte Pon-folk som mer enn gjerne forteller om den.