Føler seg lurt av konsulentfirma

Eivind Ottesen trodde han snakket med myndighetene om fornying av sentral godkjenning. Han tok feil: Det var et ”konsulentfirma” i Bergen. Må ut med 6 000 kroner for ingenting. Han føler seg lurt, og advarer mot konsulentselskapet Direkt AS.

TJØME: – Det er første gang noen har greid å lure meg.

Eivind Ottesen har dagene og hendene fulle med drift av sitt lille firma, Tjøme Graveservice AS. Mange av oppdragene er VA-jobber for hytteeiere i lokale vannlag. Dette er jobber som krever sentral godkjenning (SG), og Tjøme Graveservice AS har en godkjenning som utløper i 2018.

Annonse

Sentral godkjenning og HMS-kort

Siden i vinter har han hatt en ”runde” der han føler seg direkte lurt av konsulentselskapet Direkt AS.

Les også: MEF advarer

Les også: Nekter å annullere bestilling – fordi MEF advarer mot dem

Selskapet er ett av flere som driver oppsøkende salg av tjenester knyttet til blant annet søknad om sentral godkjenning og HMS-kort. Ottesen advarer mot selskapet, og råder andre til å legge på telefonen uten å gå inn i noen prosess med Direkt AS.

Det hele startet med en telefon som ringte mens Eivind Ottesen var opptatt med jobb i vinter.

Ba om å få tilsendt papirer

Eivind Ottesen driver Tjøme Graveservice.

Eivind Ottesen driver Tjøme Graveservice.

– Hun snakket en hel masse. Jeg fikk med meg at det var noe med sentral godkjenning. Jeg spurte om det var hun som hadde behandlet søknaden min sist, noe hun bekreftet. Jeg ba henne sende papirer, sånn at jeg kunne ta stilling til det. Men tiden gikk, og jeg fikk ingen papirer tilsendt verken i post eller på epost, forteller han.

Etter en stund ringte det på nytt. Denne gangen en mann, som spurte om han hadde fått tid til å vurdere.

– Jeg sa jeg ikke hadde fått noe som helst, og at jeg må få papirer før vi kan prate. Han sa noe, og la på.

Ringte for tredje gang

Det gikk enda en tid, og telefonen ringte for tredje gang. Denne gang var det samme dame som i første oppringning.

SMS-en Eivind Ottesen mottok. Skjermdumpen er ikke fra hans egen telefon.

SMS-en Eivind Ottesen mottok. Skjermdumpen er ikke fra hans egen telefon.

– Jeg sa jeg fortsatt ikke hadde fått noen papirer. Hun sa hun skulle fikse det, og at jeg bare måtte svare ”ja” først på en sms hun skulle sende. Meldingen kom kjapt, jeg svarte ”ja” på den.

– Og hva skjedde etter det?

– Jeg fikk stadig ingen papirer. Kun en regning på 6 000 kroner.

Trodde det var DiBK

– Visste du at det var et konsulentfirma du snakket med?

– Nei. Jeg trodde det var noen fra direktoratet som styrer med sentral godkjenning.

Tjøme Graveservice AS har en sentral godkjenning som utløper neste sommer. Det hører med til historien at selskapet uansett ikke ville fått innvilget noen søknad om godkjenning etter nåværende regler.

Eivind Ottesen selv har ikke fagbrev. Sønnen Tomas er i ferd med å ta fagbrev, og regner med å ha det klart i god tid til nåværende godkjenning utløper. Det var også sønnen som gjorde papirarbeidet med fornying sist, og kommer til å gjøre det igjen.

Faktura fra Direkt AS

Kontakten med Direkt AS har kun resultert i en irriterende faktura på 6 000 kroner for ingenting. Ottesen har prøvd å kontakte selskapet i etterkant for å oppklare misforståelsen og kreditere fakturaen.

Der har han kun møtt en tverr avvisning og påstand om at de er ”bundet” av avtalen.

– Jeg betaler regningen, for å bli ferdig med saken. Å gå til rettslig kamp mot dem vil bli for dyrt. Men det er helt uaktuelt å ha noe mer med det firmaet å gjøre.

– Hva synes du om den måten å drive forretning på?

– Det er første gang noen har greid å lure meg. Jeg har bare en gammeldags telefon, ikke smarttelefon. Jeg bruker den kun til å snakke i. Jeg får telefoner fra selgere flere ganger om dagen, og ber dem alle sammen dra et visst sted. Dette er første gang jeg har blitt lurt. Man går ikke konkurs på grunn av 6000 kroner. Man blir bare irritert. Vi er ikke vant til at selgere opptrer så aggressivt her i Norge. Men vi må visst ta høyde for det. Når det ringer fra et 15-sifret telefonnummer, så er man vant til å la være å ta den. Å svare på telefoner fra norske numre er tryggere. Som regel, sier Eivind Ottesen.

– Hør godt etter

Basert på erfaringen med Direkt AS råder han andre til å høre godt etter hva som faktisk blir sagt i telefonen.

– Vær oppmerksom på hva du faktisk svarer på. Jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe mer med dette før jeg hadde fått papirene. Men jeg har aldri fått noen papirer derfra, kun en regning, sier han.