– Vår strategi er klar, den dyreste skruen er den som mangler. Vi ønsker å tilby løsninger som muliggjør minst mulig produksjonsstans.
Det sier markedssjef Kari Hagen og salgssjef e-handel i Würth Norge, Gøran Mago Ramstad i en pressemelding.
– Kundene skal selv kunne velge hvordan de vil handle. Derfor kommer e-handel i tillegg til våre tradisjonelle kontaktpunkter selger, butikk og kundesenter.
Forenkler innkjøp
Würth møter den digitale hverdagen med å gjøre grep som skal forenkle hverdagen for kundene.
– Det er viktig for oss å være tilgjengelige. Våre 350 selgere og 47 butikker er stammen i vår forretningsmodell. Med et kundesenter som står klare til å hjelpe, samt en nettbutikk i ny drakt ligger forholdene til rette for at kundene skal kunne nå oss når de måtte ønske, uttaler Würth Norge i pressemeldingen.
Kloke valg
– Nå kommer e-handel i kombinasjon med rask levering for fullt. Våre proffe kunder har forlengst sett verdien av å kunne handle gjennom flere av de fire kontaktpunktene vi tilbyr, slik at de til enhver tid kan sørge for å holde sitt firma i full drift uten unødvendige avbrudd, sier markedssjef Hagen.
– Det er kostbart å la fagfolk vente. Vårt tilbud om ekspresslevering i kombinasjon med digitale løsninger for bestilling sikrer høy fart og presisjon. Vi har også en tjeneste som gjør det mulig for kundene å bestille på nett og hente varer i butikk etter stengetid.
Digitalt fokus
Salgsorganisasjonen er forsterket med en egen avdeling med fokus på digitale verktøy og e-handel. Gøran Mago Ramstad er utnevnt til salgssjef e-handel. Han har erfaring med digitale prosjekter for Würth-konsernet, hvor han har vært i snart fem år. Han presiserer at han bruker nesten all ledig tid sammen med selgere og kunder for å skape et inntrykk av hva brukerne etterspør.
– Selv om det kanskje høres logisk ut er det ikke alltid like enkelt å være brukerorientert. Dette er veldig viktig for oss, sier han.
Ny mobiltilpasset nettbutikk åpnet
– Avdelingen under ledelse av Ramstad er allerede i full sving, og ny mobiltilpasset nettside er lansert for flere måneder siden. Vi har hatt e-handelsløsning siden 2011 og har høstet gode erfaringer som ble brukt når vi satt opp den mobiltilpassede nye nettbutikken. De siste årene har vi hatt en vekst på mellom 30 og 40 prosent på nettbutikksalget, og forventer en enda større vekst med alle tiltakene som nå settes i gang.
– Jeg har som mål at vi skal ha gode digitale løsninger som kundene liker å bruke, understreker Ramstad.
Kundeperspektivet
– Vi har hentet inn kompetanse på flere områder for å bygge opp slagkraft og salgskraft. Våre kunder har alle sin egen tilnærming til digital handel, vi tilbyr derfor flere ulike måter å handle på. Vi tilpasser oss kundenes ønsker og behov, det er slik det skal være, sier Ramstad.
– Kunder ønsker å handle i forskjellige kjøpskanaler til forskjellige tider og etter hvilke omstendigheter de er i. Kundene skal ha Würth tilgjengelig døgnet rundt, og skal kunne handle etter sine egne premisser, forklarer Ramstad.
Løsninger
– Vi tilbyr ulike logistikk- og innkjøpsløsninger. Kundeskanner, reolsystemer, integrering med innkjøpssystemer og elektroniske fakturaløsninger. Den nye nettbutikken er bygget på en måte som gjør at kundene har stor fleksibilitet, understreker Ramstad.
Ifølge pressemeldingen har det aldri vært enklere å reservere varer i butikk. Nå kan kundene enkelt finne varer på mobilen og bestille henting i butikk. Butikkpersonalet pakker varene slik at de skal være klare for henting innen 60 minutter.
– For kunder som har mange besøk i våre butikker er dette svært tidsbesparende. Vi har også ekspresslevering fra butikkene våre. Vi leverer innen 2 timer fra alle våre 47 butikker, forteller Ramstad, som oppfordrer proffer med høye krav til å lage seg en bruker-ID på www.wuerth.no og prøve selv.