Seks maskinentreprenører i Nord-Norge har nylig vært gjennom et pilotprosjekt med fokus på effektivisering av prosjektgjennomføring. Til våren kan flere bedrifter bli med.
– Én prosent forbedring utgjør i mange tilfeller flere hundre tusen kroner på bunnlinjen for den enkelte entreprenør. De fleste anleggsbedrifter kan gjennomføre prosjektene betydelig mer effektivt enn i dag og dermed bli mer konkurransedyktige og sitte igjen med større dekningsbidrag, sier Per Helge Eriksen i konsulentselskapet VINN. Sammen med Dorota Kantorowicz-Bardzinska og Ole Johan Larsen i VINN har han utviklet en modell for effektivisering av prosjektgjennomføring i anleggsbransjen.
30 prosent uproduktiv tid
– Bransjen har et stort potensial når det gjelder nyskaping, utvikling av samarbeidsstrukturer og effektivisering av prosjektgjennomføring. Undersøkelser viser at opptil 30 prosent av tidsforbruket i og rundt prosjekter er uproduktiv tid. Bedriftene har altså mye å gå på når det gjelder produktivitet, sier Eriksen.
– Vi er opptatt av at effektivisering ikke må sammenblandes med rasjonalisering eller nedbemanning. Det legges vekt på at tiltakene verken skal føre til at ansatte skal jobbe fortere eller bli evaluert, men tvert imot gjennom økt involvering fra ansatte, fokus på informasjon og planlegging gjennom hele organisasjonen, åpnes det for kreativitet og ideutvikling. På den måten skaper man et eierforhold og man bygger en bedriftskultur for å gjøre tingene rett, sier Eriksen.
Finansiert av Innovasjon Norge
Kursmodellen som Eriksen og VINN har utviklet har i 2016 vært prøvd ut i seks nordnorske entreprenørbedrifter, i samarbeid med MEF Region Nord og finansiert av Innovasjon Norge.
Modellen har som mål å bedre resultatet i virksomhetene med 5 til 20 prosent, gjennom utvikling av en individuell prosjektmodell og fokus på forbedring av alle prosjektets faser.
– Dette har hjulpet oss til å strukturere vår styring av prosjekter, og det har gjort oss tryggere på at vi er på rett vei, sier Tore Killi, daglig leder i Br. Killi AS, en av de de deltakende bedriftene.
– Vi fant fort ut at vi hadde flere fellestrekk med de øvrige firmaene i gruppen. Det kan nevnes stillingsbeskrivelser, funksjonsplaner og møtestruktur. Gjennom gruppearbeid har vi fått synliggjort dette og blitt mer strukturert på en del ting. Vi føler vi har fått en god plattform til å bli bedre, uttaler Geir Sætre, prosjektleder i Harstad Maskin AS.
«Best practice»
Bedriftene følges gjennom ett år, med tre interne gjennomganger med alle nivåer i bedriften og tre fellessamlinger hvor felles utfordringer tas opp.
– Vi begynte vi med en workshop der vi definerte en ideell prosjektgjennomføring – en såkalt «best practice». Deretter var vi ute i bedriftene og så på hva som var utfordringene i forhold til «best practice» og hvilke tiltak som kan iverksettes for å gjøre noe med dette. Til slutt har vi implementert dette ute i bedriftene, forklarer Eriksen.
– At bedriftene i mange tilfeller var konkurrenter hadde vi i utgangspunktet sett på som en mulig utfordring. Det viste seg imidlertid at deltakerne var mer enn villige til å dele erfaringer og ta opp konkrete problemstillinger i plenum, selv om enkelte opererer i samme marked.
Vil tilby i hele landet
Randi Pedersen, regionsjef i MEF, har vært svært delaktig i arbeidet med pilotprosjektet. Hun håper dette kan bli et tilbud for MEF-bedrifter over hele landet.
– Vi tror oppriktig at det er mye å hente når det gjelder kostnadsbesparelser i prosjekter. Spesielt når vi vet at opp mot 30 prosent av tidsforbruket går med til ventetid og ineffektivitet, sier hun.
– Bedriftene som har deltatt på dette pilotprosjektet over et års tid er alle enige om at det har vært nyttig. I pilotprosjektet valgte MEF ut bedrifter, fordelt på de tre nordligste fylkene, som vi mente var i en posisjon til å få noe ut av det. Målet er å kunne tilby dette til alle våre medlemsbedrifter over hele landet, slår hun fast.
Ny gruppe våren 2017
Hvor store besparelser de deltakende bedriftene har hatt som følge av dette pilotprosjektet regner VINN med å ha klart i løpet av våren. Men allerede nå planlegges neste runde med samlinger – med nye bedrifter.
– Prosjektmodellen har vært meget vellykket og vi har fått gode tilbakemeldinger fra bransjen. De fleste av deltakerbedriftene ønsker å videreføre prosjektet i egen bedrift med egen finansiering, sier Eriksen.
– Neste gjennomføring med nye deltakere vil sannsynligvis starte opp i mars 2017. Det er viktig at gruppene ikke er for store, slik at man får god kjennskap til hver deltakerbedrift og at virksomhetene skal kunne dele erfaringer og få en god individuell oppfølging. Samtlige bedrifter som har deltatt i pilotprosjektet vil også inviteres inn for å dele sine erfaringer i løpet av dette året, avslutter han.
Bedrifter som ønsker mer informasjon eller eventuelt deltakelse ved kommende prosjekter, kan kontakte Per Helge Eriksen på telefon 411 73 362 eller e-post perhelge@vinn.no.