Skidlaster som veihøvel

På en byggeplass like sør for Trondheim, blir Anleggsmaskinen møtt av en aldri så liten verdensnyhet.

Ikke bare er det spesielt i seg selv at en skidlaster blir brukt som veihøvel. Men Volvo-maskinen som er i bruk ved det kommende Posten/Bring-bygget utenfor trønderhovedstaden er faktisk den første i verden av sitt slag.

Avdelingsleder i Sitech Norway, Stian Lund (t.v.) tror at kompaktlastere satt opp som høvel er noe vi vil se mer av i tiden som kommer. Her sammen med maskinfører i Tverås Maskin og Transport AS, Vegar Fjeldal. (Foto: Runar F. Daler).

Avdelingsleder i Sitech Norway, Stian Lund (t.v.) tror at kompaktlastere satt opp som høvel er noe vi vil se mer av i tiden som kommer. Her sammen med maskinfører i Tverås Maskin og Transport AS, Vegar Fjeldal. (Foto: Runar F. Daler).

– Vi fikk maskinen fra Volvo i mai i år. Det er en Volvo MCT 145C, som er satt som opp som veihøvel. Vi bruker den til avretting her på tomta, forteller maskinførerne Vegard Syrstad og Vegar Fjeldal i Tverås Maskin og Transport AS.

Annonse

Praktisk og anvendelig

– Men hvorfor ikke bare bruke en konvensjonell veihøvel i stedet for å montere skjær på en skidlaster?

– Den store fordelen med denne maskinen, er at den også kan brukes til andre ting. På den korte tida vi har hatt den, har den blant annet blitt brukt til massebæring og pallegaffelkjøring, forteller Vegard Syrstad.

– Den er mer anvendelig og praktisk enn en høvel. Og så er jo høyden viktig. Denne kommer f.eks. lett inn i en parkeringskjeller, noe som ville vært vanskelig med en høvel, sier Vegar Fjeldal.

Annonse
Maskinfører Vegar Fjeldal levner ingen tvil om hvilken maskintype han foretrekker. (Foto: Runar F. Daler).

Maskinfører Vegar Fjeldal levner ingen tvil om hvilken maskintype han foretrekker. (Foto: Runar F. Daler).

Cat-tatovering

Begge maskinførerne er svorne Cat-entusiaster – Vegar Fjeldal har til og med en Cat-tatovering på armen. Likevel er de storfornøyd med den praktiske Volvoen.

– Ingen tvil om at det er en snerten og fin maskin. Den er litt lavere enn en tilsvarende Cat-kompaktlaster, som vel var litt av grunnen til at vi gikk for Volvoen. Litt billigere var den vel også, sier Fjeldal.

– Skjæret kan forresten styres ved hjelp av både laser og ultralyd, sier Vegard Syrstad.

Første i verden

– Det er en heftig doning, ja. Og med Trimble maskinstyring blir presisjonen på millimeternivå, sier en entusiastisk avdelingsleder i Sitech Norway, Stian Lund.

– Dette er faktisk, så vidt vi er kjent med, den første og hittil eneste Volvo-maskinen i verden hvor man styrer skjæret og Trimble-maskinstyringen ved hjelp av de originale spakene i maskinen. Tidligere ble skjæret levert med en egen boks med spaker, og vi hadde egne brytere til maskinstyringen. Disse er nå fjernet og alt er integrert i de originale spakene. Det er jo en revolusjon, og en drøm for maskinførerne å få samlet alt på kjørejoysticken, sier han.

Maskinen er så lav at den kommer f.eks. lett inn i en parkeringskjeller, noe som ville vært vanskelig med en veihøvel (som f.eks. Cat-en i bakkant på bildet). Den gule boksen som er festet nederst til venstre over skjæret, er ultralydsensoren. (Foto: Runar F. Daler).

Maskinen er så lav at den kommer f.eks. lett inn i en parkeringskjeller, noe som ville vært vanskelig med en veihøvel (som f.eks. Cat-en i bakkant på bildet). Den gule boksen som er festet nederst til venstre over skjæret, er ultralydsensoren. (Foto: Runar F. Daler).

Kommer etter

– Det at man kan styre skjæret ved hjelp av både laser og ultralyd, åpner opp for mange muligheter. I tillegg kan den navigeres via totalstasjon og prismeløsning. Maskinføreren slipper da å styre skjæret, og trenger i prinsippet bare å konsentrere seg om selve kjøringen, fortsetter Lund, som tror at kompaktlastere satt opp som høvel er noe vi vil se mer av i tiden som kommer.

– Vi har levert seks-åtte kompaktlastere med skjær og maskinstyring på landsbasis til nå, og vi får stadig flere forespørsler om det. Etterspørselen vil nok ikke eksplodere akkurat, men jeg tror stadig flere vil få opp øynene for denne løsningen. Sydover i Europa er det mer vanlig med kompaktlastere til denne bruken, og nå kommer vi etter her til lands, avslutter han.

Volvo MCT 145C:
Vekt: 5500 kg med skuffe.
Bredde: 198 cm.
Totalhøyde: 208 cm.
Løftehøyde: 318 cm.
Hydraulikkkapasitet: 135 liter/min.
Dør på venstre side for lett adkomst.
Førerhus med aircondition.
En løftearm for bedre sikt, med parallellføring.
Lastearmsfjæring.
Hydraulisk hk-feste.
Maskinen i artikkelen er levert med Giordini LG 270P høvelsats og Trimble maskinstyring.