Den er så kompakt at den kan jobbe på ett av dobbeltsporene når det går tog på det andre. Nå er den første levert i Norge.
TRONDHEIM: – Hydrema MX 16 er en hjulgraver som har vært solgt i øvrige Europa i flere år, nå er den første solgt i Norge og herved overlevert i Rail versjon til Teknobygg Anlegg AS på Ranheim i Trondheim.
Det opplyser salgssjef John Vidar Bakken i Hydrema Norge.
Maskinen er i allerede i arbeid for Jernbaneverket et sted i Trønderlag.
Denne videoen gir et glimt fra hytta av hvordan MX 16 er å kjøre. Artikkelen fortsetter under videoen.
Railversjon
Bakken leverte maskinen egenhendig, sammen med produktspesialist Poul Rasmussen fra Hydrema og Tor Fagerheim Hydrema Norge.
Maskinen Teknobygg Anlegg AS har investert i er en Hydrema MX 16 Rail. Her har danske Hydrema fokusert på tre egenskaper:
- Kompakt
- Stabil
- Fleksibel
– Den kompakte overvognen gjør det mulig å arbeide på dobbelsporet jernbane uten å forstyrre togtrafikken i det andre sporet, sier Hydrema.
– Ok. Og stabil..?
– Maskinen er svært stabil. Spesielt ved arbeid på tvers av skinnene, takket være den tunge motvekten, sier Hydrema.
Høy og lav
– Fint. Fleksibel, da…?
– Jo, fordi arbeidet kan gjøres i både kategori 2 og kategori 3 tilstand, «high» eller «low» rail.
– Ehm… Kan du forklare det litt nærmere..?
– Med kategori 3 er jernbaneutstyret i lav stilling. Da kan maskinen på få minutter slippes ned fra sporene og arbeide utenfor skinnene, opplyser Hydrema.
«Forklaringen» er en lett omskriving av det som står på denne siden.