Skjeve kontrakter, avvik i beskrivelser, stadig flere megakontrakter og offentlige virksomheter som konkurrer direkte med private. Her MEFs nye hovedstyre, og kursen det skal styre etter.
Bekymring over en tendens mot stadig større kontrakter i veibygging har vært et hovedpunkt i MEFs næringspolitiske arbeid i årevis.
Det blir et hovedpunkt også i årene som kommer. Det ble besluttet på MEFs landsmøte sist helg.
Store kontrakter tiltrekker utenlandske entreprenører
– MEF er bekymret for utviklingen i retning av flere større vegkontrakter i 100 millioners- og milliardklassen. Dette tiltrekker et økende antall utenlandske entreprenører, sier MEF i en pressemelding etter landsmøtet.
Organisasjonens øverste organ er opptatt av å utvikle en norsk anleggsbransje med stor faglig tyngde.
Fagarbeidere og lærlinger
Det vil blant annet si at fagarbeideren står sentralt og at bedriftene har lærlinger som skal sikre framtidig konkurranseevne og en bærekraftig anleggsbransje.
– MEF mener utenlandske bedrifter i for liten grad vil sikre en slik utvikling. Oppdeling av de største veikontraktene i mindre kontrakter vil være et nødvendig tiltak som fremmer norsk anleggsbransje, fortsetter MEF i pressemeldingen.
Konkurranser for alle
Landsmøtet i MEF krever at offentlige anleggskontrakter innrettes slik at både små, mellomstore og store entreprenører kan delta i konkurransen om kontraktene.
Men kjempekontrakter bare de store kan regne på er ikke MEFs eneste bekymring på bransjens vegne.
Avvik i kontrakter og beskrivelser
Kontraktsmessige skjevheter mellom oppdragsgiver og entreprenør forårsaker betydelig frustrasjon rundt om i entreprenørbedrifter.
MEF ser med bekymring på at tendensen til at byggherrer og hovedentreprenører velger kontrakter som avviker fra de bransjefastsatte tekniske beskrivelsestekster NS 3420 og de juridiske kontraktstandardene i regi av Standard Norge.
– Kontraktene skal være balanserte og bygge på juridiske og tekniske bransjestandarder. Det skaper gode løsninger for både oppdragsgiver og entreprenør, sier MEF.
Krever tilsyn med entreprenører
Aktivitetsnivået i norsk anleggsbransje er høyt og økende, og tiltrekker seg mange aktører, også flere utenlandske entreprenører.
Både kommunale og statlige byggherrer har innført flere seriøsitetskrav i kontraktene med den hensikt å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
For å sikre etterlevelse av seriøsitetskravene mener MEF det er behov for at byggherrene, i henhold til Byggherreforskriften, fører aktivt tilsyn med både de norske og utenlandske entreprenørene.
Offentlige konkurrerer med private
Landsmøtet i MEF krever at offentlig virksomhet som opererer i direkte konkurranse med private bedrifter må skille denne driften ut i eget aksjeselskap og rette seg etter aksjeloven.
For å sikre at konkurransen blir så lik som mulig krever MEF at loven om interkommunale selskaper («IKS-loven») må endres.
I 2015 ble det foreslått å innføre begrenset ansvar for IKS-er, og at IKS-selskap ikke lenger kan søke sikret finansiering i Kommunalbanken.
Konkurranse på like vilkår
– Dette må gjelde alle kommunale virksomheter. Innføring av risiko vil være et viktig steg i retning av konkurranse på like vilkår, sier MEF.
Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) setter nå ned en arbeidsgruppe som skal foreslå tiltak som kan styrke konkurransen mellom offentlige og private aktører.
MEF vil delta aktivt med innspill til denne arbeidsgruppen for å sikre at utfallet er forenlig med MEFs ønsker.
På MEFs landsmøte ble det valgt nytt hovedstyre for en toårsperiode.
Arnstein Repstad ble gjenvalgt som leder, mens Berit Sivertsen fra region Nord ble valgt til nestleder.