På skinner over gamle vinflasker

Nyåpnet t-banelinje i Oslo bygget på glass tilsvarende 9 millioner vinflasker.

Den nye stasjonen på Løren åpnet søndag 3. april, og t-banen har fått et helt nytt linjekart med nye linjenummer, nytt kjøremønster og nye rutetider. På linje 3 Kolsås-Mortensrud har Oslo Sporveiers utbygger AF Anlegg brukt materialet Glasopor i store deler av den nye grunnen som banen kjører på.

80 prosent luft

Det norskproduserte materialet Glasopor, en fyllmasse som utfordrer Leca og andre produsenter, består av 80 % luft og 20 % resirkulert glass. Glasopor skumglass er laget av det det mest nedknuste glasset som blir igjen etter at alt annet glass blir gjenvunnet til nytt glass. Glasset benyttet til t-banelinejen tilsvarer totalt 9 millioner flasker, det vil si 1/3-del av mengden innsamlet glass i Oslo pr. år.

Annonse

– Når Østensjøbanen nå er åpnet igjen er det lagt helt nye t-baneskinner oppå fyllmassen Glasopor, som er norsk, resirkulert glass. Dette glasset er samlet inn blant annet i Oslo og vi synes det er litt ekstra stas at innbyggerne i Oslo helt konkret har bidratt til byggingen av den nye banen ved at de har levert inn sine gamle syltetøyglass og vinflasker til gjenvinning, sier administrerende direktør i Norsk Glassgjenvinning, Kjell Håkon Helgesen i en pressemelding.

Adm. dir. i Norsk Glassgjenvinning, Kjell Håkon Helgesen.

Adm. dir. i Norsk Glassgjenvinning, Kjell Håkon Helgesen.

Glasopor lages i Skjåk og Fredrikstad, og er også kjent som skumglass. Det lages ved at man tilsetter aktivator (som kan sammenlignes med bakepulver) til glasspulver, og baker det i ovner på høy temperatur. Resultatet blir et materiale som er luftig, lett, sterkt og dermed fungerer svært godt til utfordrende grunnforhold med tanke på telehiv, behovet for isolasjon og frostsikring.

Utfordrende oppdrag

Østensjøbanen ble åpnet som trikkelinje fra Vålerenga til Oppsal i 1926. I 1967 ble Østensjøbanen bygget om for å oppfylle kravene til T-banestandard og endestasjonen var Skullerud. April 2015 ble Østensjøbanen stengt i sin helhet mellom Hellerud og Mortensrud for rehabilitering og modernisering. Januar 2016 delåpnet banen igjen frem til Bøler og med endelig åpning til Mortensrud søndag 3.april har Sporveien gjennomført total rehabilitering av Østensjøbanen. I forbindelse med rehabiliteringen av linje 3 har utbygger AF møtt flere utfordrende bunnforhold, spesielt i området Oppsal-Ulsrud-Bøler.

– Når forholdene er såpass utfordrende som de er langs den nye t-bane linjen, krever det noe ekstra av de materialene som brukes og Glasopor tilfredsstilte de kravene som var satt, sier Helgesen.