Veivedlikehold i sneglefart

Samferdselsministeren på heftig tur i Østfold – på veier med stort vedlikeholdsbehov.

Av: Odd Borgestrand

Som rallyfører har driftssjefen i entreprenørfirmaet Asfalt Remix AS som mål å legge flest mulig meter bak seg på kortest mulig tid. I anleggsbransjen har Eyvind Brynildsen erfart at det er alt for mange hindre til å opprettholde samme målsetting. Her går det i unødvendig sneglefart med vedlikeholdsarbeidet til tross for rekordstore bevilgninger.

Annonse

Det er et faktum at vedlikeholdsetterslepet på norske veier er enormt. Det er et symptom på at vedlikehold nedprioriteres, og de som arbeider i bransjen må også bruke ressurser mot et stort og mangehodet byråkrati som hindrer utvikling. Det mener driftssjef Eyvind Brynildsen, som selv tok initiativ til et dialogmøte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for å gjøre ham oppmerksom på utfordringene mange maskinentreprenører må håndtere i sin hverdag.

Høy fart

For å sette ministeren i god stemning inviterte fjorårets suverene norgesmester i rally, 29-åringen Eyvind Brynildsen, samferdselsministeren på en heftig tur på private skogsveier hjemme i Svinndal i Østfold. For Brynildsen var dette også en morsom oppladning til VM-runden i rally i Sverige om kort tid.

I egenskap av driftssjef i entreprenørfirmaet Asfalt Remix AS formidlet han deretter en rekke argumenter for å få mer fart på vedlikeholdsarbeidet på de norske hovedveiene.

Særinteresser

Det er for mange som har særinteresser og som med lov eller forskrift i hånd sørger for dårlig utnyttelse av mannskaper og materiell. Asfalt Remix AS, som er landets ledende selskap på fjerning av eksisterende asfalt og betong på veier, i parkeringshus og parkeringsplasser, har en både kostbar og velholdt maskinpark.

– Vi vil gjerne utnytte så mange timer som mulig hvert døgn, understreket Eyvind Brynildsen i sitt møte med samferdselsministeren.

Driftssjef Eyvind Brynildsen i Asfalt Remix fremmet en rekke argumenter til samferdselsministeren for å fart på vedlikeholdsarbeidet på de norske hovedveiene. (Foto: Odd Borgestrand).

Driftssjef Eyvind Brynildsen i Asfalt Remix fremmet en rekke argumenter til samferdselsministeren for å fart på vedlikeholdsarbeidet på de norske hovedveiene. (Foto: Odd Borgestrand).

– Vi har vanskelige prosesser rundt skilting, oppstartstider, tider på døgnet vi ikke kan arbeide fordi vi har lokale regler for innsovningstid for innbyggerne i en by.
Han mener det blir vanskelig å øke effektiviteten når en kommunelege kan legge ned forbud mot veivedlikehold på enkelte tider av døgnet.

– Da skjer det hver eneste natt at vi lønner 40 operatører og maskinførere, med sine maskiner, som sitter på sin post og venter på å gjøre jobben de er satt til. Et annet eksempel er forskjell i oppstartstider mellom de ulike fylkene. Den ene kvelden kan vi starte kl. 21.00 i det ene fylket, mens vi neste kveld må vente til 22.00 fordi vi har krysset fylkesgrensene. Det er en utfordring rent logistikkmessig, mener han.

Trenger forutsigbarhet

Brynildsen var også opptatt av kontraktsformene for underentreprenører i bransjen. Underentreprenører har ingen mulighet for langsiktighet. Alle kontrakter baserer seg på årskontrakter. Da er det en risikosport å investere i det beste materiellet og økt effektivitet med tanke på inntjening. Dessuten er det kun pris som gjelder ved kontraktsinngåelse, forklarte han.

– Vårt firma har over 20 års erfaring. Vi kan jobben vår, men det er av liten interesse for statlige myndigheter. De ser på tall og ikke kvalitet, slår den unge driftslederen fast. Brynildsen mente det burde bli fortgang i ulike entrepriseformer også for underentreprenører.

Han registrerte at samferdselsministeren lyttet nøye. Her var det nyttig informasjon å ta med seg videre i effektiviseringsprosessene rundt vedlikehold av norsk infrastruktur.

På bunn i gjenbruk

Brynildsen berørte også temaet gjenbruk.

– Norge ligger på bunn i Europa når det gjelder gjenbruk av asfaltmasse. Tyskland, Nederland og Sveits har en gjenbruksprosent på mellom 85 og 90, mens Norge ligger nede på fem prosent. Dette er på grensen til miljøkriminalitet, mener Brynildsen.

– Vi henter inn enorme mengder bitumen, som er bindemiddelet og som er forurensende for svevestøvet. Ved økt gjenbruk kunne vi redusert transportkostnadene og vi kunne redusert forurensningen i byene i betydelig grad, sier han.

Håper på handlekraft

– Jeg ser at vi har en handlekraftig samferdselsminister som er villig å lytte til oss som lever med veg og trafikk daglig. Han er sporty som stiller opp på denne måten, og vi håper han tar med seg informasjonen inn i de rette fora, slik at vi kan utnytte vår kapasitet langt bedre fram mot 2030. Kanskje kan vi også sikre at vi har entreprenørselskaper der flertallet snakker norsk, kan arbeide til normale tider og kjenner norske forhold og norsk regelverk.

– Vi må komme dit at det er mulig med sammenhengende arbeid på europaveier med fire eller seks felt. Vi kan være klare på kort varsel når rushtrafikken er over om morgenen dersom trafikken effektivt dirigeres over til den ene kjørebanen. Da kan vi arbeide i normalt dagslys.

– Vi får en god arbeidsøkt og jobben kan gjennomføres på langt kortere tid enn med oppdelte nattevakter. Da kan vi rekruttere dyktige fagfolk som kan ha et normalt familieliv. Vi reduserer også lønnskostnadene når vi unngår nattilleggene. Dermed får vi flere meter vedlikehold for hver krone, sier en engasjert Brynildsen.

Han understreker at han ikke snakker kun for egen bedrift, men for hele bransjen.

– Vi er imidlertid ofte det første leddet i en lang kjede av selskaper som arbeider seg gjennom et vedlikeholdsprosjekt. Etter oss kommer andre aktører som ofte har kort tid på seg til å utføre sin del av jobben Det kan være sperringer som oppheves tidlig neste morgen, og dersom vi som første ledd blir forsinket vil det få store konsekvenser for de som kommer etter oss, formidlet han til samferdselsministeren.

Mektig imponert

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var mektig imponert over den unge driftslederens pågangsmot og innsikt i egen hverdag. Han framsto som uredd, tydelig og målrettet.

– Det er fantastisk å se hans engasjement og at han brenner for de samfunnsoppgaver som hans firma er en del av. Slike ildsjeler er det heldigvis mange av rundt om i landet. Jeg ser det som en viktig oppgave at de kan snakke enda tettere inn mot oss som er i politisk og administrativ ledelse sentralt. Jeg er her nettopp fordi jeg vet at Brynildsen og andre i entreprenørbransjen har viktige innspill til oss som fatter beslutninger, sier han.

– Det er viktig at vi er konkret i våre innspill og kommer med forslag som vil effektivisere bransjen og som kommer samfunnet til nytte, skyter Eyvind Brynildsen inn. Også på dette punktet får han medhold av samferdselsministeren som på eget initiativ tok til orde for et nytt møte der flere aktører er samlet rundt samme bord for å diskutere noen av de innspillene Brynildsen kom med i dag.

Samferdselsministeren har heller ikke noe imot en ny rallyrunde i Våler, og inviterte nærmest seg selv både til «Hver gang vi møtes» gården i samme kommune og til Brynildsens rallyløype i nabobygda Svinndal.