Synes du produktivitet og effektiv dieselbruk viktig? Da er du antakelig interessert i å se hva Volvo har målt seg fram til på den nye 220-graveren.
– Grundige sammenligningstester mot konkurrentmaskiner har bekreftet våre kunders tilbakemeldinger om at Volvo EC220E er den beste gravemaskinen når det gjelder drivstoffeffektivitet i sin vektklasse – til og med bedre enn en konkurrerende hybridmaskin.
Skrytemelding
Volvo CE er ikke den største skrytepaven når det gjelder å fyre av pressemeldinger som skryter av egne produkters fortreffelighet.
Men nå feirer de det nye året med en gladmelding om mellomklassegraveren EC220E, som ble lansert i februar 2015.
– Siden lanseringen har vi høstet mye ros fra kunder for maskinens lave drivstofforbruk og komfortable førerhus. Mange kunder mener også at det er den mest drivstoffeffektive og komfortable 20-25 tonns gravemaskinen de noen gang har arbeidet med. Ikke bare sammenlignet med tidligere Volvo-modeller, men også når man sammenligner med lignende maskiner fra andre produsenter. I dag er EC220E en av Volvo CE’s bestselgende gravemaskiner i Vest-Europa og i Norden, fortsetter pressemeldingen.
Kjøpte ny maskin
Jörgen Bäckström, eier av entreprenørfirmaet Jidab AB i Dalby nær Malmø, kjøpte en Volvo EC220E for seks måneder siden for å erstatte hans gamle EC210B.
Den gamle graveren har vært pålitelig og robust, men oppfyller ikke de nye Steg IV-utslippskravene.
Flere av hans kollegaer i den svenske entreprenørbransjen hadde allerede gode erfaringer med Volvo EC250E, den neste størrelsen over EC220E, og de pratet varmt om lavt drivstofforbruk, rask hydraulikkrespons og god førerkomfort.
Anbefalingene fra bransjekollegaer var en avgjørende faktor for at valget falt på en Volvo EC220E.
5000 liter mindre per år
Og han er glad for at han fulgte kollegaenes råd.
Så langt har Bäckström rapportert om drivstoffbesparelser på tre liter per time sammenlignet med EC210B. Dette vil beløpe seg til en drivstoffbesparelse på ca. 5000 liter i året, med en direkte forbedring på selskapets bunnlinje – og ikke minst på miljøbelastningen.
I tillegg setter hans maskinførere stor pris på hvordan brytere integrert i manøverspakene kan programmeres etter eget ønske for å betjene maskinfunksjoner som for eksempel Bluetooth-telefonsystem, kameraer, lydanlegg, vindusviskere og Power Boost.
Bäckström sier at fokuset på detaljer utgjør en stor forskjell på maskinførerens komfort, og dermed også på produktiviteten.
Sammenligningstest
I lys av dette og mange andre gode tilbakemeldinger har Volvo CE kjørt sammenligningstester av de fem viktigste konkurrentene i samme vektklasse som Volvo EC220E, inkludert en velkjent hybrid, for å undersøke hvordan EC220E virkelig gjør det.
Testene ble utført hos to separate kunder i Storbritannia og i Norge av en erfaren maskinfører. Testføreren hadde tatt seg tid til fullt ut å gjøre seg kjent med hver av maskinene, noe som sikrer en rettferdig sammenligning.
Lastet sand og grus
Hver maskin ble satt til å laste en lastebil med en blanding av sand og grus som brukes som underlag i veibygging.
Massens vekt i tonn, syklustid i sekunder og drivstofforbruk i liter ble målt i syv lastesykluser både i «High power»- og «Custom»-modus.
Målingene ble utført over ti dager for å finne en gjennomsnittsverdi. Produktivitet i tonn per time og drivstoffeffektivitet i tonn per liter ble beregnet og basert på 60-minutters arbeidstid.
23 prosent bedre drivstoffeffektivitet
Volvo EC220E kom best ut både på produktivitet og drivstofføkonomi. Ikke engang en konkurrerende hybridmaskin kunne overgå dette.
Volvo EC220E oppnådde opptil 15 prosent bedre produktivitet og 22 prosent bedre drivstoffeffektivitet enn de konkurrerende maskinene ved arbeid i «High Power»-modus.
I «Custom»-modus nådde Volvo EC220E et produktivitetsnivå som var 23 prosent bedre enn den dårligste konkurrenten, og den var 19 prosent mer drivstoffeffektiv.
Volvo EC220E ble også målt til å ha en seks prosent høyere løftekapasitet enn konkurrentene, og ble vurdert til å ha den beste gravepresisjonen og de beste betjeningselementene.
Ingen måledata
Her må vi understreke at vi kun har Volvos egen informasjon fra pressemeldingen. Pressemeldingen inneholder ingen tabell med konkrete måledata for alle maskiner i testen, og heller ingen informasjon om hvilke konkrete maskiner det er sammenlignet med.
– Vi hadde en følelse av at Volvo EC220E var en av de beste – om ikke den beste – i sin klasse på gravemaskinmarkedet akkurat nå. Vi er begeistret over å få se dette bekreftet i sammenligningstester opp mot konkurrenter, sier Per-Erik Lindström i pressemeldingen.
Han er Vice President i Hub North i Volvo CE Sales Region EMEA.