Det meste var «på halv tolv»

Tidligere i år valgte Statens vegvesen å heve kontrakten med spanske Obras Subterraneas (OSSA) om bygging av tunnel gjennom Sørkjosen-fjellet.

Den direkte årsaken til hevingen ble oppgitt til å være manglende framdrift.

Konsekvenser

Anleggsmaskinen har tidligere skrevet om at kontraktshevingen fikk store konsekvenser for lokale underleverandører.

Annonse

Overfor Teknisk Ukeblad har Statens vegvesen nå gått ut med mer informasjon om driften i tunnelen.

Her fortelles det blant annet om en salve som ble satt av av «uautorisert personell, uten samtykke fra bergsprengningsleder».

Åpen flamme

I desember kom vegvesenets folk over en dieselvarmer som sto med åpen flamme i et sprengstofflager. Like ved varmeren sto to store bøtter med slurry, helt åpent.

Annonse

Statens vegvesen reagerte på både utstyr og metoder.

– De kom med en tunnelrigg uten ladekorg. Hjullasteren var mye mindre enn det man vanligvis bruker i Norge. Piggemaskinen var en helt vanlig gravemaskin. Slike maskiner er vanligvis veldig modifiserte gravemaskiner. De var ikke på samme nivå utstyrsmessig som en norsk entreprenør, sier delprosjektleder Ivar Kaino til TU.

Tunnelrigg

De skal ha startet tunnelriggene med 16 fots guider, i Norge er det vanlig med 18 til 20 fot. Ikke bare brukte de lengre tid mellom hver salve, men for hver salve kom spanjolene kortere enn det som var normalt.

OSSA hadde lange syklustider i forhold til det Vegvesenet var vant med.

– De slet med å få tidligfasthet på betongen, for å gjøre det trygt å gå under betongen som var sprøytet opp. Sprutriggen virket utslitt, sier Kaino til TU.