Saltvikplogen er tilbake

Kristian Saltviks ploger og parallellogramfester hadde stjernestatus blant brøytefolk på 70-og 80-tallet. Nå er sønnen Ole Saltvik tilbake, med flere nye Saltvikploger.

GARDERMOEN: Vi møtte Ole Saltvik på Kran og hydraulikk AS sin stand på Transportmessa, høstens store happening for lastebilfolket. Her viste han fram FDA 280, selskapets nyeste plogmodell. Mer om den til slutt.

Han har drevet Saltvik Mek AS (tidligere Saltviks mekaniske verksted AS) i Bjerkvik siden faren Kristian døde i 2006. Selskapet med syv ansatte jobber mye med alskens stålkonstruksjoner. 70-tallet Saltvik-navnet har vært knyttet til norsk snøbrøyting siden tidlig på 70-tallet, da Kristian Saltvik laget den gule spissplogen modell A.

Annonse

Mange av de plogene er fortsatt i bruk på norske fjelloverganger. Etterhvert kom det også diagonalploger fra Saltvik. Nedgangen i skiftet mellom 80- og 90-tallet rammet også Saltvik.

Selskapet gikk konkurs på begynnelsen av 90-tallet. Det ble startet opp igjen som mekanisk verksted, men uten plogproduksjonen. Den ble liggende på is helt til slutten av 2012. Da gjorde Ole Saltvik alvor av mangeårige planer om å lage ploger igjen.

– Det ligger mye følelser og mye drivkraft i å slutte sirkelen på denne måten. Plogene var pappas hjertebarn, det han brant for. De fungerer helt rått! Saltvikplogen er så god at det ville være synd å ikke lage den.

Å lage en ny plog, sende den ut på veien og se at den lykkes. Det er morsomt, sier Ole Saltvik. Den nye plogen han snakker om er F-typen. F står for flerbruksplog. Den er en litt merkelig utseende miks av kommunalskjær, diagonalplog og spissplog.

Vinkel

Den er bratt som et kommunalskjær, og ligger an mot veien med 60 graders vinkel. Sist vinter og vår var Ole selv på en demoturné i Nord-Norge med den plogen, og høstet gode tilbakemeldinger.

– Det er en stabil plog som ligger godt på veien. Vi har testet den fra null til 70 kilometer i timen. Den kaster snøen allerede fra 20 kilometer i timen, og kaster godt i lav fart. Det passer bra til Statens vegvesens krav om 40 kilometer i timen. En brøytesjåfør i Finnmark prøvde plogen på en rode han kjører med en annen plog. Der var det en god del vaskebrett.

Men etter tre turer med F-plogen var det helt slett, forteller Saltvik. Så var det FDA-plogen da. Den er basert på F-plogen, men i en diagonalversjon med bare én vinge. Saltvik har planer om å fortsette utviklingsarbeidet.

– Vi har allerede jiggen til neste plog klar. Jeg vil ikke si ennå hva det blir, men den blir nok vist fram her på Transportmessa neste år, sier han.