Husker du norsk-amerikaneren fra Telemark som har svingt seg opp med å frese opp slitne veier? Nå har han kjøpt denne: Norges første Cat CW 34 gummihjulsvals.
SELJORD: Crusher International AS fra Notodden i Telemark får overlevert Norges første Cat CW34 vals med gummihjul. Det skjer under Dyrsku-dagene i Seljord til helgen.
Det opplyser Pon Equipment i en pressemelding.
Freser opp slitne veier
Crusher International AS er et firma som rehabiliterer gamle slitne veier med å frese seg ned til fjell, eller stabilisere den grunnen som allerede er der.
Du har sikkert vært borti dem før. Vår reportasje om virksomheten er en nemlig en av de aller mest leste artiklene her på AM.no. (Fortsetter under videoen)
Etter å ha frest opp og blandet massen ned til rundt 25 cm, blir det blandet inn alt fra Bitumen, kalk eller Dustex for å binde massen sammen. Det er dette som skaper bæring i veien.
Vals
Crusher bruker allerede Cat CS78B, en anleggsvals på 19 tonn med SITECH full 3D dokumentasjon for å komprimere massene sammen (og dokumentere) til et bærende underlag.
For å unngå å ødelegge massene i toppen – og være helt sikker på å få en jevn og hard toppflate – har selskapet nå kjøpt en Cat CW34 gummihjulsvals av Pon Equipment AS.
Justerer komprimeringen med lufttrykk
– Cat CW34 kan rulle over toppdekket og klemmer ned det lille ekstra som skal til. Selv om trafikken er sluppet på veien igjen. Det beste er at denne valsen kan rulle hvor mange ganger som helst, da den kan justere komprimeringsevnen ved å justere på lufttrykket i dekkene. Det er bare å trykke på en knapp på kjørespaken til ønsket lufttrykk, sier Glenn Thorén.
Han er produktsjef for asfalt og komprimering i Pon Equipment.
10 til 27 tonn – i samme maskin
CW34 valsen kan veie alt fra 10 tonn opp til 27 tonn, alt avhengig av hva slags bindemiddel som blir brukt til å stabilisere veien. Den har også utstyr for å kunne valse varm asfalt om nødvendig.
Crusher International AS ble startet opp av norsk-amerikaneren, Lloyd Sundstøl i 2005 med forretningsidéen om å gjenvinne veier. Firmaet har selv utviklet maskiner for å kunne gjøre nettopp dette. I 2014 lyktes de, og har ekspandert firmaet etter dette med flere ansatte, maskiner og økt omsetning. Nå utfører de oppdrag over hele landet i tillegg til å videreutvikle sine metoder rundt veivedlikehold.