Volvo CE har akkurat lansert tre nye gravemaskiner. To tunge på hjul, og en skikkelig stutt-tjukk 35 tonns korthekket beltegraver.
KONZ, TYSKLAND: Nylig inviterte Volvo CE kunder og presse til en nyhetslansering på gravemaskinfabrikken i Tyskland. Ikke bare én, men hele tre nyheter sto på menyen. En av dem bør være høyaktuell for mange maskinentreprenører i Norge, mens de to andre antakelig har litt smalere bruksområder.
Vi tar dem i stigende rekkefølge, målt etter vekt.
EWR170E – 18 tonns hjulgraver
Korthekk hjulgraveren EWR150E gjorde stor og umiddelbar suksess da den kom. Nå kommer storebroren, EWR170E.
Den har en driftsvekt på oppunder 20 tonn, når den har fått på seg utstyret som seg hør og bør en veigående multimaskin som dette. I likhet med sin 150-en har den en hytteutforming med god utsikt utover til høyre.
Med CDC spakstyring kan maskinen kjøres i opptil 20 km/t, og styres med en rulle på den ene stikka. Følsomheten justeres automatisk etter kjørehastighet. Dette er nytt for Volvos hjulgravere. Hastighet over 20 km/t må kjøres med ratt.
Leveres med hel- eller knekkbom, bomfjæring, akslinger på 2,5 eller 2,75 meter og skjær etter ønske. En uttrekkbar skuff i undervogna rommer inntil 130 kg verktøy. Den kan jo være nyttig. Maskinen kan utstyres med hengerfeste, og trekke henger inntil åtte tonn.
Det norske markedet har tatt godt i mot korthekkede hjulgravere fra både Volvo og andre produsenter. Det er god grunn til tro at det blir sendt ut mange tilbud på denne når den blir tilgjengelig for salg.
Volvo EWR170E
Motor: Volvo D4J steg 4
Driftsvekt: 17 950 kg
Effekt: 154 hk @2000 o/min
Løftekapasitet: 5,5 tonn (6 m utstrekk, 1,5 m høyt)
Rekkevidde: 9,36 meter
Gravedybde: 5,75 m
Svingradius: 1790 mm
Fart: 35 km/t
EW220E – 22 tonns hjulgraver
Gamle Volvo EW210 har fått en arving: EW220E. Med en driftsvekt på rundt 23 tonn med obligatorisk utstyr er den større enn en typisk servicemaskin som kjører rundt på veiene.
Men så har den dertil mer kraft og pondus som en løfte- og bæremaskin inne på anlegg, for ikke å si som piggemaskin i tunnel.
Maskinen kan naturligvis leveres med hel-eller knekkbom, med bomfjæring og med Volvos ti år gamle automatiske gravebrems.
Volvo EW 220E
Motor: Volvo D6J
Driftsvekt: 22 tonn
Effekt: 172 hk @ 1800 o/min
Løftekapasitet: 8 tonn på langs, 4,8 tonn på tvers (6 m utstrekk, 1,5 m høyt)
Rekkevidde: 10,15 m
Gravedybde: 6,3 meter
Fart: 30 km/t
ECR255E – 35 tonns korthekker
Korthekkere er populære. Snart kommer Volvo med en ny korthekker i tungvektsklassen: ECR 355E.
Den nye 35 tonn tunge – pluss ”norsk” utstyr som rotor og stor skuffe – har akkurat hatt en internasjonal lansering, og er ventet leveringsklar i første kvartal neste år.
Den tar over for den utgåtte modellen ECR 305C. Så tung korthekker er neppe en maskin for de store salgstallene, men Volvo Maskin peker blant annet på damplastring som et bruksområde for denne.
Volvo CE mener i pressemeldingen om nyheten at den er utmerket til rør- og grøftearbeider. Takket være ”kompakt ” skal den også være enkel å flytte, størrelsen tatt i betraktning.
Den har en 241 hk D8 Steg 4 motor. Den kan leveres med hel eller delt bom, doserskjær og en lengre og smalere undervogn. Hytta på den nye maskinen sies å by på god plass og sikt.
Volvo ECR 355E
Motor: Volvo / Deutz D8J steg 4
Effekt: 241 hk @ 1800 o/min
Driftsvekt: 35 tonn
Rekkevidde: 10,6 meter
Gravedybde: 6,96 meter
Brytekraft: 209 kN
Skuffe: 0,55-2,06 kbm