Volvo har nå bygget 73 000 dumpere

Over halvparten av alle verdens rammestyrte dumpere kommer fra én og samme fabrikk. Volvo CE feirer 50 års jubileum for maskintypen de fant opp.

BRAÅS, SVERIGE: – 15. juni passerer vi 73 000 produserte dumpere. Her på fabrikken er det en stor stolthet for produktet vi lager.

Jörgen Sjöstrand er sjef på Volvo CEs dumperfabrikk.

Jörgen Sjöstrand er sjef på Volvo CEs dumperfabrikk. (Foto: Jørn Søderholm)

Det sa Jörgen Sjöstrand, fabrikksjefen på Volvo Constructions Equipment sin dumperfabrikk i Braås.

Annonse

Han vet hva han snakker om: Han har nemlig jobbet her på anlegget i 22 år, og vært fabrikksjef siden 2009.

Smålandske skoger

Her inne i de smålandske skogene, en halvtimes kjøring fra Växjö, er ”fødestedet” for maskintypen rammestyrte dumpere.

Fabrikken i Braås ble grunnlagt i 1955 av brødrene Lihnell. Under navnet Lihnells Vagn AB bygde de små traktorer.

Brødrene gikk inn i et samarbeid med Bolinder-Munktell, et datterselskap av AB Volvo.

Volvo BM, ja. Du husker vel det?

Ikke god i vanskelig terreng

Utviklingssamarbeidet resulterte i en dumpermodell i 1959, men den var ikke særlig god til å ta seg fram i vanskelig terreng.

Løsningen kom med Volvo BM DR631 – senere kalt «Grus-Kalle» – i 1966, verdens første rammestyrte dumper med allhjulsdrift.

Boggi og 6×6

To år etter kom storebroren DR860, med boggi og drift på begge bakaksler. Den og etterfølgeren DR861 solgte godt over hele verden.

Siden har det handlet om dumpere på fabrikken i Småland. Mange dumpere.

Produksjonsnummer 73 000 trillet altså ut av monteringshallen 15. juni, midt i den uka Volvo CE markerer 50-årsjubileet.

– Det er mer enn alle våre konkurrenter til sammen. Over halvparten av verdens rammestyrte dumpere kommer herfra, sier fabrikksjef Jörgen Sjöstrand stolt.

Jubileumsshow

"Grus-Kalle" og Volvo A60H.

«Grus-Kalle» og Volvo A60H. (Foto: Jørn Søderholm)

”Grus-Kalle” var en i dagens målestokk heller beskjeden skapning.

Det kom tydelig fram på Volvos jubileumsshow, der den opptrer sammen med et utvalg fra Volvo CEs brede maskinspekter.

Deriblant den nye, velvoksne dumperen A60H, og den like nye A45G.

I 1966 var «Grus-Kalle» toppen av den teknologiske utviklingen. Akkurat som A60H er det nå.

I videoen ser du noen glimt fra showet. Artikkelen fortsetter under videoen. 

Flest A25

Volvo A25G og A40G

De fleste av de 73 000 er i A25-serien. A40G er mest populær nå. (Foto: Jørn Søderholm)

Utviklingen av de rammestyrte dumperne har pekt i retning av stadig større maskiner med stadig større kapasitet. Alt i produktivitetens navn.

A60H med 55 tonns nyttelast er høydepunktet hittil.

Den største andelen av de 73 000 produserte dumperne er det mellomklassedumperen A25 som står for. Men det meste av dagens produksjon opptas av bestselgeren A40.

– Den tar 40-50 prosent av produksjonskapasiteten i dag, sier Jörgen Sjöstrand.

Stort kundearrangement

Maskinkunder på fabrikkstur er intet nytt for Volvo CEs dumperfabrikk i Braås. Men jubileet denne uken slår alle rekorder.

– Det er første gang vi har et så stort event. På tre dager har vi 800 kunder på besøk fra hele verden. Torsdag er forbeholdt lokale skoler og sånt, mens fredag er åpen dag for lokalbefolkningen. Vi er veldig stolt over det vi gjør her, sier Sjöstrand.

Flest fra Norge

De fleste av kundene som kommer på besøk er faktisk fra Norge, får vi vite.

Som på Bauma er det den nye stordumperen A60H som får mest oppmerksomhet. Det er kø for å prøvekjøre den, mens heller få er interessert i å prøve nyheten A45G eller storselgeren A40G.

”Det er for smått”, hører vi fra køen når Volvo-folkene spør om ingen vil prøve.

Lave kostnader pr tonn

Volvo A60H

Volvo A60H. (Foto: Jørn Søderholm)

Volvo har stor tro på A60H.

– Våre tall på kostnad pr tonn ser veldig bra ut! Men vi er spente på mottakelsen. Det er et nytt segment vi er i gang med å skape, nok en gang. Tipptrucker er mest vanlig i denne størrelsen. Men en rammestyrt dumper har langt bedre framkommelighet, sier han.

Volvo CE har brukt mye tid på utviklingen av nye A60H. Nå er de spente på se hvor den vil selge best.

Dekk var utfordring

– Den har vi tenkt på lenge. Dekkene har vært den største utfordringen i utviklingen. Nå tilbyr både Michelin, Goodyear og Bridgestone dekk til A60.

– Er et spesielle markeder dere venter den vil selge godt i?

– Vi tenkte Indonesia først. Men også større anlegg i Europa og USA. Det har vært stor interesse siden vi viste den på Bauma.

Enda større

– Utviklingen har gått mot stadig større maskiner, helt fra ”Grus-Kalle”. Er taket nådd nå?

– Njaa… Vi får se…

Dumperfabrikksjefen drar på det. Han avviser altså ikke at vi kommer til å se enda større rammestyrte dumpere framover.

Men i det nærmeste har Volvo et helt annet fokus i utviklingen.

– Total cost of ownership. Trenden går mot at vi skal fokusere på å hjelpe kundene til å drive effektivt og optimere produksjonen, sier Jörgen Sjöstrand.

I dag tar fabrikksjefen imot flere gjester, og ser til at dumper nummer 73 000 – sannsynligvis en A40G – blir klargjort for transport ut til kunde.