Trenger du en hjulgående ”bygraver” som ikke stikker så mye ut bak? Nå er det plenty alternativer å velge mellom.
MÜNCHEN: Å snakke om moter og trender er ikke så meningsfylt når vi er inne på gravemaskiner.
Mye nytt
Men de ordene ligger snublende nær når vi ser på antallet lanseringer av én kategori maskiner:
Hjulgående gravemaskiner med kort eller ingen hekk, i størrelsesklassen omkring 15 tonn.
Volvo ”tjuvlanserte” sin EW150E litt tidligere i vår, og hadde den som en av sine viktigste nyheter på Bauma.
Korthekkede hjulgravere i samme størrelsesklasse sto på nyhetslista til en rekke av utstillerne på Bauma.
Alle har de steg 4-motorer og har driftsvekt på 14-18 tonn.
Pon Equipment pekte på Cat M315F som en av de viktigste norske nyhetene fra Caterpillar. Ble lansert samtidig med sin «storesøster» M317F.
Rosendal Maskin har gledet seg i månedsvis til å begynne å selge nye Doosan DX 165W.
Hitachi hadde nyhetsetiketten på sin 145W, en maskin som Nastas representanter pekte på som spesielt aktuell for Norge.
JCB har tenkt ”ut av boksen” med nye Hydradig. Her har de laget en hjulgraver med design som virkelig skiller seg ut. Mye av teknikken befinner seg i undervogna. Det trekker tyngdepunktet nedover, og gjør overvogna mer oversiktlig for føreren.
Hydrema er kanskje mer kjent for dumpere enn gravemaskiner her i røysa. På Bauma viste den danske produsenten fram sin nye MX14 hjulgraver. Korthekk den også, selv om den er litt fyldigere over baken enn maskinene fra de mer kjente merkene over.
Men for noen er korthekk hjulgraver ingen nyhet i år.
Liebherr, for eksempel. Deres A914 kompakte hjulgraver ble lansert på Intermat i 2012.
Og Komatsu var enda tidligere ute. De kom med PW 148-8 allerede på Bauma i 2010.
(Takk til leserne som gjorde oss oppmerksom på disse to siste!)