Renovasjonsetaten i Oslo kommune utlyser storkontrakt på innsamling av husholdningsavfall.
Femte gang
Innhenting av husholdningsavfall har i Oslo har vært konkurranseutsatt fire ganger siden 1992. Oslo kommune skal nå kjøpe renovasjonstjenester for femte gang, og en kontrakt på innsamling av papir-, mat-, plast- og restavfall er lyst ut med tilbudsfrist 5. mai.
10. april er det tilbudskonferanse for interesserte leverandører. De nye kontraktene skal gjelde fra oktober 2016.
I dag er det Reno Norden og Norsk Gjenvinning som har kontrakten.
Tidligere fikk konkurrerende leverandører ekstrapoeng i tilbudsevaluering for miljøvennlige løsninger. Nå har de ikke noe valg,Renovasjonsetaten stiller absolutte krav til flere klima- og miljøvennlige løsninger for å komme videre i konkurransen om Oslos renovasjonskontrakter:
- Bilene skal gå på biogass
- Sjåfører skal kjøre energiøkonomisk
- Rutene skal være raskest og «smartest» mulig
- Leverandørs eventuelle personbiler skal være utslippsfri
- Minst tolv renovasjonsbiler skal ha elektrisk drevet påbygg. Flere enn tolv gir ekstrapoeng.
- Oppstart tidligst kl 0700 utenfor ring 3.
- Oppstart tidligst kl 0600 i indre by.
Renovasjonsetat ser også på ulike løsninger for støydempende oppsamlingsutstyr, og planlegger å ta i bruk det de kaller «ny teknologi» for å forenkle kommunikasjon mellom etaten og renovatører.
Avvik
Det planlegges blant annet et nytt elektronisk system for avviksregistering, som gjør at eventuelle feil ved innsamlingen kan rettes raskere.
– Slik ønsker etaten å bidra til bedre kundebehandling og mer effektiv drift, sier renovasjonsetaten et notat sendt ut i forbindelse med utlysningen.
Full oversikt over kontrakten og kravene fremgår av utlysningen på Doffin.