Aurstad ba om nytt ryggestopp-system på dumpere. Oppdager og sier ifra når grunnen bak hjulene forsvinner. Testes nå på anlegg.
KVAM: – Sånne ulykker må gå an å forhindre!
En av Kjell Arne Aurstad ansatte omkom på jobb. Dumperen han kjørte gikk ut i Dalsfjorden da han skulle snu for å rygge inn i tunnelen. Etter ulykken bestemte Aurstad seg for å gjøre hva han kan for å unngå lignende ulykker.
Tester på dumper
Et fysisk resultat av det er nå under utprøving på én dumper på Aurstad E6-anlegg i Gudbrandsdalen.
– Et halvt år etter ulykken ba jeg Volvo Maskin om å lage et system som varsler føreren hvis han er i ferd med å rygge dumperen utenfor en kant. Volvo Maskin sendte det videre til utviklingsavdelingen i Volvo CE. De mente det måtte være mulig å sette på en sensor som sier i fra når den IKKE møter motstand, forteller Kjell Arne Aurstad.
To sett sensorer
Pilotmaskinen på E6-anlegget har et display i hytta, koblet til to sett sensorer:
- Første sensorsett er rettet bakover. Systemet varsler med gult lys og lydsignal når dumperen nærmer seg kanten.
- Andre sensorsett er rettet nedover. Når bakhjulene nærmer seg kanten og maskinen må stanses, varsles føreren med rødt lys og et mer intensivt lydsignal.
Se hvordan det fungerer i denne videoen. Artikkelen fortsetter under videoen.
Ville hindret ulykke
– Ville et sånt system kunne hindret ulykken på Dalsfjord-prosjektet?
– Jeg tror det. Antakeligvis. Det er fort gjort å tro man er et annet sted enn man i virkeligheten er, sier KJell Arne Aurstad.
Han håper slike systemer blir standard, både på dumpere og andre hjulgående maskiner.
Det verste som kan skje
– Ulykker som den på Dalsfjordprosjektet er det verste som kan skje en bedrift. Vi må gjør alt i vår makt for å unngå dette, sier han.
Maskinfører Kjell Silliløkken er fornøyd med systemet som nå er under testing på dumperen han kjører.
– Jo, det fungerer bra det. Man må følge med rundt seg uansett. Men systemet er en ekstra sikkerhet, sier Silliløkken.
Vil gjerne bidra
– Sikkerhet er en av Volvo-konsernets kjerneverdier, sier David Kristianslund i Volvo Maskin AS.
Volvo-importøren var glad for henvendelsen fra Aurstad, og gikk inn for å bidra til å finne løsninger for å øke sikkerheten ved bruk av maskiner.
Stopper ikke automatisk
Systemet som nå testes vil ikke aktivt gripe inn og stoppe maskinen automatisk, men er et tillegg til bruk av speil og ryggekamera,
I motsetning til en vanlig ryggesensor – som varsler hindringer i veien – vil det nye systemet oppdage dersom grunnen ”forsvinner” under bakhjula.
Sensorenes dekningsområde sammenfaller med ryggekameraets dekningsområde.
Føreren må være oppmerksom
Volvo Maskin understreker at dette systemet ikke er en automatisk funksjon som ”erstatter” en oppmerksom fører.
– Fortsatt må maskinføreren være oppmerksom og vise forsiktighet. Men om systemet kan bidra til å hindre èn eneste ulykke vil det være vel verdt investeringen, sier David Kristianslund.