1 000 solgte hjulgravere på ti år. Volvo har nær halvparten av hjulgravermarkedet i Norge. Det feires med to nye modeller.
Volvos historie med hjulgående gravemaskiner skriver seg tilbake til 1974, da den første Åkerman H9 trillet ut av fabrikken.
EW 140 og 160
I 1996 kom Volvo EW 140 og EW 160 i produksjon i tyske Konz.
De to maskinene i hhv 14- og 16-tonnsklassen har vært kongene på hjulgravermarkedet, etter hvert supplert med storebrødrene EW 180 og 210.
– Vi har solgt 1 000 hjulgravere fra mars 2006 til i dag. Det er en gjennomsnittlig markedsandel på 45 prosent. Nesten halvparten av hjulgraverne i Norge er fra Volvo. Det synes vi er litt moro, sier Frode Andersen.
Hjulgraverdag i Råde
Han er produktsjef for gravemaskiner i Volvo Maskin AS.
Den første dagen i mars inviterte Volvo-importøren til en hjulgraverdag på selskapets to år gamle salgs- og serviceanlegg i Råde, Østfold.
Her var det premierevisning på to flunkende nye hjulgravermodeller.
Sekstonner på hjul
EW 60E er en kompakt maskin i vektklassen rundt seks tonn. Motoren er den samme som i beltegraveren ECR 58D, mens maskinen for øvrig er teknisk basert på beltegraveren EC 55C.
– Det ble vi glad da vi hørte. Det er nemlig en veldig god maskin, med en stor hytte i forhold til maskinstørrelsen. Og hytta på denne nye hjulgraveren er 10 prosent større, sier Morten Hvattum.
Han er produktsjef for kompaktmaskiner. Dette er første gang han får en hjulgraver inn i produktporteføljen.
Ikke første kompakte på hjul
Men det er ikke første gang Volvo prøver seg med kompaktgraver på hjul:
I 1996 startet Volvo sin løpebane innenfor kompaktmaskiner ved å overta den franske produsenten PelJob.
I tillegg til små beltegravere hadde de to kompakte hjulgravere på menyen: EW 50 og EW 70. Men de ble aldri noen særlig suksess.
Nå gjør altså Volvo et nytt forsøk i denne klassen.
God anleggsgartner-maskin
– Vi tror anleggsgartnere kan være en av de mest aktuelle målgruppene. Her får de en maskin som fyller oppgavene til både beltegraver og en kompaktlaster, i én og samme maskin. Den passer også som en erstatning for en 5-6 tonns beltegraver, der denne kan flyttes rundt på egne hjul, sier Morten Hvattum.
Første til Råde
Salget er godt i gang. Maskinen som ble vist i Råde er den aller første, og ble levert til Nicolaysen Anlegg og transport AS, noen få hundre meter fra Volvo Maskins anlegg i Råde.
Som god selger lister Hvattum opp maskinens prima egenskaper på inn- og utpust. Vi legger spesielt merke til disse:
- Løftehøyden er rikelig til å rekke opp til en hvilken som helst lastebil
- Graveaggregatet rekker helt inn til skjæret med skuffa
- Hengerfeste med ”bilkule” for 2500 kg henger standard
- Kjørehastighet 30 km/t
- Kapasitet ekstrahydraulikk 60 liter/minutt
Denne videoen er fra demodagen i Råde:
Kort i rumpa
Om EW 60E er liten og smidig, så er den andre premieremaskinen stor og smidig. Nye EW 150E er nemlig en 15-16 tonns korthekker på hjul.
– En korthekk hjulgraver i 14-15-tonnsklassen, det har Volvo aldri hatt før, sier Frode Andersen.
Var det noen som sa servicemaskin til byer, bakgater og andre trange forhold?
Labber og skjær
Undervogna er den samme som på EW 160. Leveres i Norge med boltede labber og skjær som standardutstyr.
Hytta er temmelig identisk med EW 160E.
Det betyr blant annet en strålende oversikt fra førerplass over den ellers så utilgjengelig høyresiden av maskinen.
275 grader siktfelt
En diger glassrute på høyresiden av hytta, bomrota ca på høyde med førerstolens rygg og fravær av tekniske installasjoner eller plastdeksler på høyre side foran bomfestet sørger for det.
– 275 graders siktfelt. Føreren har full oversikt ut til høyre. Visuell sikt, uten all verdens speil eller kameraer. Det er viktig når man opererer i trange forhold og med folk rundt, sier Frode Andersen.
Kortere lodd
Den korte hekken og radiusen (avstand fra senter svingkrans til enden av loddet) kommer blant annet av at loddet er 30 cm kortere enn på EW 160E.
Graveaggregatet er hentet fra EW 140, med en ny og slankere stikke.
Hydraulikkpumpa leverer 275 liter i minuttet.
Integrert rototilt-styring
Styresystemet til rotortilten er integrert i maskinen, og inngår i Volvos garanti. Og det er uansett merke på tilten.
Motoren er en firesylindret sak på 143 hk. Den lever opp til steg 4-kravene med dieselpartikkelfilter og Adblue.
EW 150E har et nyutviklet bomfjæringssystem som utligner trykk mellom akkumulator og sylindre under kjøring.
Video fra demodagen i Råde: