Åpning for samlast og returlast på spesialtransport

Etter særlig påtrykk fra MEF foreslår Statens vegvesen nå en regelendring som vil gjøre spesialtransporter av store maskiner enklere og mer effektivt.

– Endringen kommer etter et ønske fra transportbransjen, særlig representert ved Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), skriver Statens vegvesen i en melding.

I dagens regelverk tillates kun transport av ett udelbart kolli på spesialtransport. Dette innebærer at tilhørende utstyr, som for eksempel ekstra dieseltanker til skogsmaskiner, må transporteres separat.

Annonse

Les også: Samlasting: Ber om nytt og konkret svar fra statsråden

Mer effektivt

Forslaget fra Veivesenet åpner for at utstyr som skal monteres på eller brukes sammen med maskinen, som dieseltanker og batterier, kan fraktes samtidig.

– Vi foreslår nå en regelendring som transportbransjen har etterspurt lenge. Denne endringen vil gjøre spesialtransportene mer effektive, redusere antall transporter og bidra til lavere klimagassutslipp, sier Julius Friberg Skaug, saksbehandler i Statens vegvesen.

Store fordeler

Endringen innebærer også at det blir mulig med returtransport av delbart gods i forbindelse med spesialtransportene, noe som ytterligere øker effektiviteten.

– Dette er et godt eksempel på hvordan en liten endring i regelverket kan gi store fordeler både for klima, sikkerhet og økonomi, uten at det medfører ekstra kostnader for veieiere.

Les hele høringen her og send inn høringsinnspill her.

Utdrag fra høringen:

«Forslaget åpner for samlasting av tilhørende maskinutstyr på spesialtransporter av maskiner – innenfor totalvektsgrensen for dispensasjon uten tidsbegrensning (65 tonn) – utført med vogntog spesielt innrettet for transport av udelbart gods som er konstruert for større aksellaster, last fra akselkombinasjoner, totalvekt, lengde eller bredde tillatt etter § 5-4 og veilister for normaltransport.

Det foreslås også endringer som vil åpne for transport av delbart gods – innenfor totalvektsgrensen for normaltransport (50 tonn) – på returkjøring for spesialtransportvogntog.  Forslaget innebærer ingen endringer i maksimalt tillatte vekter, ettersom samlasting og returlasting må skje innenfor dagens vektgrenser. Forslaget vil imidlertid medføre at det vil gjennomføres flere transporter med vekter opp mot det maksimalt tillatte».