Scania utvider produktporteføljen med en ny 11-litersmotor. Super 11-motoren skal være utviklet for å møte kundenes behov for lette og effektive løsninger.
Super 11 er Scanias nyeste motor som skal løfte ytelsen og fleksibiliteten i 11-liters segmentet med fem sylindre. Plassert mellom Scanias velprøvde 9-og 13-litersplattformer, kombinerer den lav vekt med god drivstoffeffektivitet.
Nye muligheter
Sammenlignet med dagens 9-liters motor gir den opptil syv prosent bedre drivstofføkonomi, samtidig som den veier 85 kg mindre enn Super 13, ifølge Scania. Dette skal gi transportører muligheten til å øke nyttelasten uten å ofre kraft, effektivitet eller pålitelighet.
– Denne motoren skaper nye muligheter for energi- og kostnadseffektiv transport. Den er mindre, lettere og mer fleksibel, men leverer fortsatt styrken og påliteligheten som er forbundet med Scania. Super 11 er et smart valg for kunder som trenger å balansere ytelse, nyttelast og bærekraft idet daglige arbeidet, sier Ayyoob Zarmehri, produktsjef forsalg og markedsføring av lastebiler hos Scania, i en pressemelding.

LETTERE: Den nye 11-liters motoren i Super-serien er både 85 kilo lettere enn storebror Super 13 og skal gå opptil 7 prosent rimeligere enn lillebroren på 9-liter. (Foto: Scania)
Lengre serviceintervaller
Super 11 kommer i tre effektnivåer, 350 hk (1800 Nm), 390 hk (2000 Nm) og 430 hk (2200 Nm,) og oppfyller Euro4-, 5- og 6-utslippsstandarder. Super 11-motoren har et bredt spekter av bruksområder, fra bytransport til lengre regionale kjøringer. Motoren deler 85 prosent av komponentene med Super 13.
Med LDF-5 motorolje kan serviceintervallene forlenges med opptil 30 prosent sammenlignet med Scanias 9-litersmotorer. Dette skal gi Scanias kunder mer oppetid og lavere totale servicekostnader.
Nyskapende teknologi
Ifølge Scania er den nye Super 11-motoren resultatet av mange års innovasjon og forbedring. Motoren er utstyrt med Scanias egen kamfasekontroll for variabel ventilstyring, en teknologi som skal optimalisere forbrenningen, og gjør det mulig å kontrollere temperaturen i sanntid. Kombinert med ny programvare, balanseaksler for reduserte vibrasjoner og en kraftig motorbrems som yter opptil 344 kW, skal kjøreopplevelsen være jevn og behagelig. Scanias patenterte turbodoseringssystem reduserer også AdBlue-forbruket.
Super 11 er kompatibel med både HVO og FAME, som gir kundene muligheten til å redusere karbonutslippene uten å måtte investere i ny infrastruktur.
Super 11 kommer i salg fra juni 2025.