Planen for generasjonsskiftet er fullført

20 år etter etableringen av Sartor Maskin begynte Kåre Bjorøy (60) planleggingen for generasjonsskifte. Det begynte med at de ansatte fikk kjøpe seg inn på eiersiden og i sommer ble selskapet, som etter en fusjon i 2021 ble hetende Sartor & Drange, solgt til svenske Eleda.

– Jeg anbefaler alle bedriftseiere å begynne planleggingen for generasjonsskifte så tidlig som mulig, sier Kåre Bjorøy, da vi møter han ved selskapets hovedkontor i industriparken på Søre Straume, på Sotra, utenfor Bergen. Det er tolv år siden sist vi var på besøk her, og den gang var anlegget nesten klart til innflytting.

Allerede da hadde Bjorøy igangsatt planene for generasjonsskiftet ved at de ansatte hadde fått kjøpe 10 prosent av selskapet. Siden den gang har han stadig solgt seg ned, og gitt de ansatte muligheten til å kjøpe seg opp.

Annonse

– Jeg solgte ytterligere 10 prosent i 2014, så ble det 10 prosent pluss litt til i 2017, og da vi fusjonerte med Drange Maskin i 2021 var jeg nede i en eierandel på 60 prosent. Da vi solgte hele selskapet hadde jeg en eierandel på kun 34 prosent, forteller Bjorøy. Han og de tidligere eierne er alle med videre etter at Eleda kjøpte selskapet tidligere i år.

Tre karer med lang fartstid i Sartor & Drange. F.v. Kåre Bjorøy, grunnla Sartor Maskin i 1990, nå prosjektsjef, Arild Bøthun, adm.dir. og 14 år i selskapet, og Bjørn Ove Hetlevik som er både driftsleder, prosjektleder og leder av brønn- og spesialboring, og har vært ansatt i selskapet siden 1999. Skiltet på veggen bak dem viser tydelig at selskapet nå er en del av Eleda. (Foto: Njål Hagen)

Tre karer med lang fartstid i Sartor & Drange. F.v. Kåre Bjorøy, grunnla Sartor Maskin i 1990, nå prosjektsjef, Arild Bøthun, adm.dir. og 14 år i selskapet, og Bjørn Ove Hetlevik som er både driftsleder, prosjektleder og leder av brønn- og spesialboring, og har vært ansatt i selskapet siden 1999. Skiltet på veggen bak dem viser tydelig at selskapet nå er en del av Eleda. (Foto: Njål Hagen)

Lojale medarbeidere

– Det å la ansatte få være med å eie selskapet tror jeg utvikler selskapet på en positiv måte. Det blir en annen giv og man får lojale medarbeidere. Jeg tror det vil bli enda viktigere fremover, ettersom konkurransen om arbeidskraften øker ytterligere. Det å kunne tilby de ansatte mer enn bare å gå på jobb fra 07 til 15 er en viktig faktor for å få tak i de rette folkene, sier han.

At han har lojale medarbeidere er det ingen tvil om. Mens vi står og prater med Bjorøy kommer Bjørn Ove Hetlevik og adm.dir. Arild Bøthun. Sistnevnte overtok den daglige ledelsen for sju år siden, men har vært ansatt i selskapet i totalt 14 år.

Annonse

Bjørn Ove Hetlevik har flere roller i selskapet, og er både driftsleder, prosjektleder og leder av brønn- og spesialboring. Hetlevik har hatt tilknytning til selskapet siden han var guttunge.

Da vi var på besøk for tolv år siden fortalte Bjorøy hvordan han og Hetlevik møttes første gangen. Det langvarige samarbeidet startet med at en guttunge kom på anlegget som Sartor Maskin drev på en dag. Han spurte om å få henge opp et bilde han hadde tegnet. Det fikk han lov til på én betingelse, at han skulle bli maskinfører da han ble stor. Seks år senere kom en ung mann inn på kontoret til Bjorøy for å søke jobb som maskinfører. Han fikk lærlingkontrakt og siden 1999, et kvart århundre siden, har Hetlevik (43) vært ansatt i selskapet.

To ansatte som har vært med i mange år - Jan "Ulv" Tyssøy (t.v.) og Svein Olsen. (Foto: Njål Hagen)

To ansatte som har vært med i mange år – Jan «Ulv» Tyssøy (t.v.) og Svein Olsen. (Foto: Njål Hagen)

– Begynn i tide

Kåre Bjorøy er blitt 60 år, og begynte altså planleggingen for generasjonsskifte allerede da han var 48 år. Begynn i tide, er hans råd.

– Det er for sent å starte prosessen når det kun gjenstår få år før man skal pensjonere seg. Det er mange som har ringt for å få råd, men det er ikke veldig mange som har fulgt opp og gjort det samme ennå, sier han.

I tillegg til å selge seg ned i eget selskap, har han også gitt fra seg mye av ansvaret. Den daglige driften overlot han til Arild Bøthun for sju år siden, og har selv vært prosjektsjef siden da.

– Arild og jeg utfyller hverandre veldig bra. Han er systematisk, mens jeg er nok mer impulsiv av meg. Prosjektsjef-rollen passer meg veldig bra, da jeg liker å ha kontakt med kundene og finne gode løsninger sammen med dem, sier Bjorøy. Han ser for seg å fortsette i rollen noen år til.

– Jeg har sagt at om seks-sju år skal jeg bli vaktmester på eiendommene vi eier. Da skal jeg gå rundt å klippe roser og lignende.

Jan "Ulv" Tyssøy i samtale med Edgar Bjorøy som er innleid av Sartor & Drange på prosjektet. Geir Ove er som du kanskje gjettet, bror til Kåre. (Foto: Njål Hagen)

Jan «Ulv» Tyssøy i samtale med Edgar Bjorøy som er innleid av Sartor & Drange på prosjektet. Geir Ove er som du kanskje gjettet, bror til Kåre. (Foto: Njål Hagen)

Solgte fond for å bli medeier

Selskapet han startet i 1990 hadde tre ansatte, og omsetningen var på 2,1 millioner kroner. 34 år senere er de om lag 220 ansatte og i fjor omsatte Sartor & Drange for vel én milliard kroner. Da selskapet ble solgt til Eleda hadde de 106 aksjonærer som hadde eierinteresser i selskapet.

– Det var moro at det var så mange ansatte som hadde tro på prosjektet og selskapet. Det har skapt en god lagfølelse og helt klart vært viktig for at vi har lyktes, sier Bjorøy. Han forteller at en av de første ansatte som kjøpte seg inn i selskapet, solgte fondene han hadde satt av til barna for å få muligheten til å bli medeier i selskapet.

– Det gjorde også sitt til at jeg også måtte skjerpe meg. Det viste seg heldigvis å bli en fornuftig investering. Han satt igjen med en god slump penger da vi solgte selskapet, sier Bjorøy.

God stemning på spisebrakka. Noen av de mange Sartor & Drange-ansatte som jobber på Sotrasambandet. (Foto: Njål Hagen)

God stemning på spisebrakka. Noen av de mange Sartor & Drange-ansatte som jobber på Sotrasambandet. (Foto: Njål Hagen)

Viktig prosjekt

Etter salget til Eleda tidligere i år, går driften som vanlig i Sartor & Drange. Selskapet er for tiden fullt opptatt som underentreprenør på Sotra Link-prosjektet, og har vært det siden 2022. De har fire kontrakter på prosjektet, på til sammen ca. 600 millioner kroner.

– Sotra Link er det største prosjektet vi noen gang har vært med på, og det har vært viktig for oss disse siste to årene. Det var nemlig mange andre prosjekter som var i sluttfasen da vi fikk kontraktene, sier Bjorøy. Sartor & Drange er én av flere lokale entreprenørselskaper som er UE for Sotra Link Construction JV ANS.

Hovedbrua blir 30 meter bred, 900 meter lang og får 145 meter høye tårn. Sartor & Drange har hatt oppdraget med grunnarbeidene til fundamentene og tilførselsveier. (Foto: Njål Hagen)

Hovedbrua blir 30 meter bred, 900 meter lang og får 145 meter høye tårn. Sartor & Drange har hatt oppdraget med grunnarbeidene til fundamentene og tilførselsveier. (Foto: Njål Hagen)

OPS-kontrakt

Sotrasambandets nye 9,4 km firefelts vei skal fjerne flaskehalser, redusere reisetiden og forbedre sikkerheten for trafikanter, syklister og gående mellom Øygarden og Bergen kommune.

Sotrasambandet var i 2021 den største enkeltkontrakten Statens vegvesen noen gang hadde inngått. Det var også den største offentlige veikontrakten som ble tildelt i Europa i det året.

Prosjektet ble godkjent av Stortinget i desember 2021, og rammen er på 23,1 milliarder kroner. Sotrasambandet er et offentlig-privat samarbeid (OPS), og det er Sotra Link AS som har inngått OPS-kontrakt med Statens vegvesen om å finansiere og gjennomføre prosjektet. Sotra Link AS eies av Ibsen Investment Holdings (forvaltet av Macquarie), Webuild og SK ecoplant.

Sotra Link AS har satt ut arbeidet i kontrakten til to hovedentreprenører. Det er selskapet Sotra Link Construction JV ANS som prosjekterer og bygger veien. Intertoll Norge AS skal ha ansvar for drift og vedlikehold av veien når den er ferdig bygget.

Sotra Link Construction JV ANS består av entreprenørselskapene Webuild (Italia), FCC Construcción (Spania) og SK ecoplant (Sør-Korea).

Bro- og tunnelsystemet Sotrasambandet består av 19 bil- og fotgjengerunderganger, 23 tunnelportaler, 22 bruer og viadukter, nye firefelts motorveier og 14 km med fortau og sykkelveier. Det skal også bygges om lag 24 km med tofelts adkomstveier.

Hovedbrua blir 30 meter bred, 900 meter lang og får 145 meter høye tårn. Drotningsviktunnelen blir nesten 2000 meter lang, og Harafjelltunnelen blir bygget om. Det blir også tre tunneler for fotgjengere og syklister ved Janahaugen, Kiplehaugen og Harafjellet.

Sotra Links kontrakt med Statens vegvesen har en verdi på 19,8 milliarder kroner, som inkluderer drift og vedlikehold av veianlegget i 15 år med opsjon på ytterligere 5+5 år.

Sotrasambandet skal etter planen åpne for trafikk 1. juni 2027.

 

(Artikkelen sto på trykk i Anleggsmaskinen nr. 8-2024)

Adrian Bouvier er opprinnelig fra Argentina og er ansatt som prosjektingeniør. Han har vært på Sotrasambandet-prosjektet siden oppstarten i 2022, og forteller at det er en stor fordel å kunne spansk når man jobber som UE for et spansk og italiensk selskap. (Foto: Njål Hagen)

Adrian Bouvier er opprinnelig fra Argentina og er ansatt som prosjektingeniør. Han har vært på Sotrasambandet-prosjektet siden oppstarten i 2022, og forteller at det er en stor fordel å kunne spansk når man jobber som UE for et spansk og italiensk selskap. (Foto: Njål Hagen)

Det er flere tunneler i prosjektet. Her har Sartor & Drange bygget tilførselsveier og utfører wiresaging i tunnelåpningen til venstre på bildet. (Foto: Njål Hagen)

Det er flere tunneler i prosjektet. Her har Sartor & Drange bygget tilførselsveier og utfører wiresaging i tunnelåpningen til venstre på bildet. (Foto: Njål Hagen)