Den helelektriske traktoren Fendt e100 Vario ble høytidelig avduket foran et internasjonalt pressekorps på Bygdøy i Oslo i midten av september.
Da den tyske traktorprodusenten Fendt skulle presentere sin splitter nye elektriske traktor for verden, valgte de å legge begivenheten til Norsk Folkemuseum på Bygdøy. Det er faktisk første gang noensinne at Fendt har lansert et produkt utenfor Tyskland, kunne Roland Schmidt, nestleder i Fendt Marketing, fortelle under seansen.
– Norge er jo tross alt verdensledende på elbiler, sa han til en lydhør forsamling landbruks- og anleggsjournalister fra en lang rekke land.
Håper å selge 100 stk.
For ganske nøyaktig ett år siden ble Fendts aller første batterielektriske traktor, Fendt e100 V Vario, lansert. Det var imidlertid en forholdsvis liten og ikke minst smal variant, som det norske salgsapparatet ikke hadde all verdens tro på for markedet her til lands. Til den nylig avdukede Fendt e100 Vario er det derimot helt andre forventninger.
– Det er jo denne vi har venta på! Vi har fått seks bestillinger på den smale varianten, men vi regner med et langt bedre salg av denne nye el-traktoren i «standard» størrelse. Vi håper på å selge opp mot 100 eksemplarer av denne i løpet av 2025, sier salgssjefen for Fendt i Norge, John Henrik Stadtler, til Anleggsmaskinen. Han forklarer at mens den smale modellen er ca. 107 cm bred, så har den nye «standard-modellen» en utvendig bredde på 2,16 meter og en høyde på 2,64 meter med standarddekk.
– Den er nok ikke først og fremst en erstatning for det vi allerede har av dieseltraktorer, men den vil være et meget godt supplement. Til eksempelvis tungt jordarbeid eller omfattende snørydding langs vei, vil nok ikke batterikapasiteten være tilstrekkelig, men til lettere oppgaver som feiing, lettere snørydding, arbeid i parker og kirkegårder, og ikke minst til innendørsbruk, vil den være helt ypperlig, sier Jørgen Skjelin, produktsjef for Fendt i Norge.
Pilotmarked i Norge
Saltvedt forteller videre at produksjonen på den smale modellen begynner nå i høst, mens den nye, bredere modellen vil bli produsert fra andre kvartal neste år, på fabrikken i Marktoberdorf helt sør i Tyskland. Bestillinger kan de imidlertid ta imot allerede i dag.
– Vi er veldig stolte av dette! Både av traktoren i seg selv, og det faktum at de la arrangementet hit til Norge, sier salgssjefen fornøyd.
– Norge har for øvrig, sammen med Nederland og Tyskland, vært pilotmarked for den smale modellen. For den nye standard-modellen legges det fra årsskiftet til ytterligere fem land; Sverige, Danmark, Østerrike, Sveits, Italia og Spania. Vi har stor tro på at denne vil bli midt i blinken for det norske markedet, og det har allerede vært mye etterspørsel etter den, spesielt fra kommuner.
Driftstid på 4-7 timer
Fendt e100 Vario er godkjent for en hastighet på opptil 40 km/t. Den har tre ulike kjøremoduser: Maksimalt effektområde i henhold til ECE R85 er 50 kW (68 hk) i Eco-modus. I Dynamic-modus er opptil 55 kW (75 hk) tilgjengelig, mens maksimaleffekt er opptil 66 kW (90 hk) i korte perioder i Dynamic+-modus.
Traktoren har et maksimalt dreiemoment på 347 Nm, som ifølge Fendt skal sikre en god trekkraft og en dynamisk kjøreopplevelse. Med en batterikapasitet på 100 kWt oppnår den en driftstid på mellom fire og syv timer.
Lading
Når det gjelder lading, er Fendt e100 Vario utstyrt med en CCS2-kontakt og den er
kompatibel med standard vegguttak eller offentlige ladepunkter. Type 2-pluggen muliggjør lading via vekselstrøm opptil 22 kW.
Traktoren kan også lades via den mye brukte industrikontakten med 32 A i kombinasjon med en mobillader med 22 kW. Med denne ladekapasiteten kan batteriet lades helt opp innen ca. 5 timer.
DC hurtiglading med opptil 80 kW ladeeffekt er mulig, via en CCS-kontakt. Batteriet kan da lades fra 20 til 80 prosent kapasitet på rundt 45 minutter.