– Må ikke ha bachelor

Gabrielle Fagerlid (25) og Arne Strand (25), hos Lofoten-entreprenør Thore Magnussen & Sønn AS, gikk videre på teknisk fagskole kort tid etter de fikk fagbrev. De har ikke angret.

Gabrielle Fagerlid er i dag KS-leder i bedriften, mens Arne Strand er anleggsleder. Begge er fra Lofoten, begge gikk på Fauske videregående skole, og begge bestemte seg tidlig for å gå videre på skole etter at fagbrevet var i boks. Heldigvis var bedriften velvillig.

Framoverlent

– Allerede da jeg gikk på Fauske vgs. visste jeg at jeg ville utdanne meg mer. Men jeg ville ha med meg alt det praktiske først, forteller Fagerlid, som kjente godt til Thore Magnussen & Sønn AS allerede før hun begynte som lærling der.

Annonse

– Jeg var her på utplassering først, sammen med tre andre fra skolen, og to av oss fikk læreplass. Helt fra begynnelsen av syntes jeg denne bedriften virket veldig framoverlent, og jeg likte at alle maskinene er sølvfarga. Det var litt spesielt. Jeg nevnte ganske tidlig at jeg ikke så for meg å være maskinfører hele livet, og de var klare på at det var vanlig å vokse og utvikle seg her i firmaet, forteller hun videre.

Jobbet fulltid samtidig

Arne Strand kjente også godt til bedriften før han ble lærling der.

– Jeg har familietilknytning til bedriften, noe som er litt av grunnen til at jeg søkte meg hit i utgangspunktet. Stefaren min er en av medeierne her, så jeg har jo vokst opp med dette, forteller Strand, som i likhet med Fagerlid tidlig la en plan om å gå videre på skole.

Kun kort tid etter at de hadde tatt fagbrev som anleggsmaskinførere, begynte de begge på det som da het Fagskolen i Troms, som nå er en del av Fagskolen i Nord. Etter tre år med studier ved skolen, samtidig som de var i full jobb, kunne de smykke seg med tittelen fagskoleingeniører med fordypning i anlegg.

– At vi begge gikk på samme tekniske fagskole samtidig, var faktisk helt tilfeldig. Vi hadde ikke snakket om det i det hele tatt før det viste seg at vi hadde søkt på hver vår kant. Det er egentlig to fulltidsår på skole, men ettersom vi jobbet fulltid i tillegg, tok vi det over tre år, forteller Strand.

Mye jobb, men verdt det

De legger ikke skjul på at det var tøft å kombinere teknisk fagskole med fast jobb, men de angrer ikke ett sekund nå som de har gjennomført det.

– Det gikk jo fint, men det er ingen tvil om at det ligger mye jobb bak det. Den siste eksamen var 10. juni i fjor, så det var først etter sommeren at jeg følte jeg fikk fritida litt tilbake, sier Fagerlid.

– Det var artig på skolebenken, men det er klart det var mye arbeid, med mange innleveringer, forteller Strand.

– Er man interessert og virkelig har lyst, så får man det til. Man må bare være innstilt på å jobbe. Det er viktig å nevne at bedriften har lagt bra til rette for oss, ved at vi for eksempel har fått fri til å lese til eksamen, sier Fagerlid.

Utrolig mange muligheter

Nå har de begge tatt 120 studiepoeng, og det har allerede begynt å betale seg i nye oppgaver hos Thore Magnussen & Sønn AS.

– Målet med dette for min del var rett og slett å klatre i bedriften. Jeg hadde begynt som anleggsleder allerede før jeg startet på fagskolen, men jeg hadde lyst til også å lære teorien bak ordentlig. Jeg er fremdeles anleggsleder, men jeg har jo et mål om å kunne bli prosjektleder etter hvert, sier Arne Strand.

– Dette er en ganske bred utdanning. Man er innom mange ulike fagfelt, og det gir utrolig mange muligheter når man er ferdig. Man kan bli alt fra byggesaksbehandler i kommunen, til prosjektleder i et privat firma. Eller landmåler. Og alt imellom. Jeg håper bransjen får øynene opp for alt man kan bruke dette til, sier Gabrielle Fagerlid.

– Mange tror at man må ha bachelor, og i mange av stillingsannonsene i bransjen er det faktisk krav om «minimum bachelor». Jeg tror kanskje ikke disse bedriftene kjenner godt nok til teknisk fagskole og hva det innebærer. En fagskoleingeniør med praktisk erfaring er ofte mye bedre egnet i mange stillinger – som for eksempel anleggsledelse, HMS/KS-koordinator, prosjektleder etc. – enn en ingeniør med bachelor eller master, som kun har gått studiespesialisering, og aldri satt en fot ute på en anleggsplass. I min jobb som KS-leder er det kjempeviktig at jeg virkelig forstår hvordan det er å arbeide med dette ute, avslutter hun.