Resirkulerer veien på stedet

VESTFOLD: Vi er på FV 290 gjennom Bjørndalen i Vestfold, mellom Kodal og Løken. Bygdeveien er under rehabilitering.

Først kjører en asfaltfres fra Veidekke, fulgt av en voksen John Deere traktor med en fresemaskin hengde i trepunktsfestet. Bakerst kjører en vals.

Vei-rehabilitering med fres.

RESIRKULERT: Veidekkes Wirtgen asfaltfres foran tar det øverste laget. Lloyd Sundstøl og knusefresen hans tar resten. Valsen gjør det klart til kjøring.

Gnager

– Den knuser alt av stein, og gnager seg helt ned på fjell. Og når vi kan blande den oppfreste asfalten inn sammen med resten blir det en veldig god toppmasse som kan høvles eller valses etterpå. Uten at vi fjerner noe som helst. Alt blir resirkulert på stedet, forteller Lloyd Sundstøl.

Annonse

Nisje

Med firmaet Crusher International AS har han laget sin egen lille nisje: Rehabilitering av mindre veier med resirkulering av massene i veien.

Lloyd Sundstøl

EIER: Endelig har Lloyd Sundstøl begynt å få gjennomslag hos oppdragsgivere. (Foto: Jørn Søderholm)

– Man slipper å skjære vekk og kaste gammelt veidekke. Det er mer fornuftig å male det opp og knuse det sammen med stein og annen masse på stedet, for så å kunne bruke det på nytt. Alt kan gjenbrukes. I stedet for å frakte gammel masse vekk og ny masse tilbake, frakter vi maskiner og bindemiddel og bruker den massen som allerede finnes på stedet, sier Lloyd Sundstøl.

Chippet

Bak traktoren henger knusefresen som gjør jobben. Fresen drives av kraftuttaket på traktoren.

Den er en John Deere 8530, der motoren er chippet opp til 450 hk. I tillegg til denne ekvipasjen har Sundstøl ytterligere en traktor med tilhørende Wirtgen stabiliseringsfres.

Stabilisere

– Denne brukes til å stabilisere massen med bindemiddel eller å blande inn vann til komprimering. Da kjører en tankbil foran, og vi blander en definert mengde vann inn i massen.

Deretter blir den komprimert av valsen som kjører bak. Her kan vi dokumentere nøyaktig hvor mye vann eller bindemiddel som har blitt blandet inn, sier Sundstøl.

Ambisiøs

Firmaet med det ambisiøse navnet Crusher International AS har hittil markedsført seg gjennom jungeltelegrafen.

Sundstøls virksomhet foregår på offentlige veier, noen ganger som UE for andre entreprenører på SVV-kontrakter og noen ganger for kommuner.

Vrak

Knusefresen har utgangspunkt i en fres som ble kjøpt i 2008.

– Den var vrak etter halvannen uke. Spist opp! Ødelagt! Jeg har holdt på siden da med videreutvikling. Nå er alt nytt og tilpasset norske forhold, sier Sundstøl.

Så ny har den blitt at han betrakter den som en prototyp. I løpet av 2016 starter produksjon av knusefresemaskinen under navnet ”Arctic Crusher”.

Kalkstein

Knusefres

KNUSEFRES: Innmaten er Sundstøls egen utvikling, basert på en kalksteinsfres fra 2008. (Foto: Jørn Søderholm)

Utgangspunktet blir maskiner fra den samme produsenten som Sundstøl kjøpte maskinen av.

Deretter skal maskinen som egentlig er laget for å tygge myk kalkstein gjennom en omfattende ombygging og tilpasning til norsk, hardt fjell.

Ombyggingen skal gjøres hos skuffeprodusenten Gjerstad, som har solid erfaring med stål som skal møte norsk stein.

Bygdevei

– Jeg er glad for å ha fått Gjerstad Engineering AS med på laget til denne produksjonen, sier Lloyd Sundstøl.

Utstyret skal ikke selges eksternt, kun brukes i firmaets virksomhet.

Tungtrafikk

Teknisk sjef Gudmund Amundsen i Bø kommune har brukt Lloyd Sundstøl til rehabilitering av 4,5 kilometer bygdevei med mye tungtrafikk.

– Den hadde et tynt og lappet lag med Ottadekke oppå. Dette ble frest inn i veimassen, sammen med Dustex. Vi hadde ikke penger til å ruste opp med fast dekke. Men med denne metoden kom vi ut av det med en hyggelig meterpris. Dette er den eneste veien inn til grenda, og da var det bra at det også gikk raskt, sier Amundsen.

Alt klart til valsen.

Alt klart til valsen. (Foto: Jørn Søderholm)