Ruller ut el-gravere

På slutten av fjoråret fikk Rosendal Maskin AS inn de fire første el-hjulgraverne til hovedkontoret i Askim. Nå klargjøres Doosan-maskinene for utlevering til kundene som var først med å bestille.

– El-maskinene ble lansert rett før julen 2020, og vi solgte ti el-gravere i fjor. Det er de første av disse som nå klargjøres for utlevering til kunde, sier Tor Anders Høgaas, daglig leder i Rosendal Maskin AS.

Høgaas viser oss inn i verkstedhallen ved det nye hovedkontoret i Askim. Anlegget som ble tatt i bruk på sensommeren i fjor, er designet av en gruppe ansatte hos Rosendal Maskin, og ifølge Høgaas er bygget optimalt i forhold til selskapets behov for effektiv drift.

Annonse

Tre el-modeller

I verkstedhallen står tre batteri-elektriske DX165W-5. Alle tre kommer direkte fra Staad BV i Nederland. El-maskinen forlater nemlig Doosan-fabrikken med dieselmotor, og bygges om til el-drift hos Doosan-forhandleren i Nederland.

Foreløpig er det tre elektriske modeller Rosendal Maskin kan tilby; DX19 minigraver på to tonn, hjulgraveren DX165W-5 på 17 tonn, og DX300LC-7, som er en 30-tonns beltegraver.

Denne hjulgraveren skal til Becker Entreprenør AS. Selskapet var det første til å skrive intensjonsavtale på Doosan DX300LC-7 elektrisk graver, i tillegg til den elektriske hjulgraveren.
Stålkassen i front er adapteret som settes inn når ett av batteriene tas ut for ekstern lading. Foto: Njål Hagen

Utskiftbare batterier

Hjulgraveren DX165W-5 på 17 tonn drives av en elektromotor på 102 kW nominell effekt. Denne får energien fra to batteripakker med total tilgjengelig effekt på 280 kWh. Driftstiden oppgis til åtte timer med middels belastning.

Det spesielle med denne maskinen, er at batteripakkene kan løftes ut av maskinen, og lades separat.

– Vi er alene i markedet om å tilby utskiftbare batterier. Man kan da kjøre med ett batteri i maskinen, og lade det andre batteriet eksternt. Gjør man dette, settes et adapter inn der batteriet skulle stått. Adapteret fylles med sand og har samme vekt som batteriet, sier Høgaas.

Ladetid ved DC-lading (hurtiglading) er én til én og en halv time pr batteri. I tillegg finnes det ombordlader på 44 kW på maskinen, der man kan lade begge batteriene over natten (seks timer pr. batteri). Maskin og hvert av batteriene er utstyrt med CCS ladekontakt, samme løsning som de fleste elbiler bruker.

Etter at el-graverne er klargjort og påmontert utstyr i henhold til kundespesifikasjonene, vil det de første ukene av 2022 rulle ut flere el-hjulgravere fra Rosendal Maskin AS.