Her er et av de første publiserte bildene av Volvos kommende elektriske EC230. Roald Madsen AS i Tromsø har bestilt en av de 35 første. Rune Madsen vurderer å bestille én til – og håper kundene er villige til å betale for utslippsfri graving.
– Fordi vi ønsker å være først, best og fremst. Vi konkurrerer i et marked, og der ønsker vi å være nummer én.
Det sier Rune Madsen, eier og daglig leder i Roald Madsen AS i i Tromsø.
Han signerte nylig en forhåndsordre på en av Volvos kommende elektriske EC230 beltegraver.
Volvo elektrisk EC230
En maskin som ikke er lansert, som Volvo sier lite om offisielt men som «alle» vet at Volvo jobber med å utvikle.
Norge har blitt utpekt som europeisk pilotmarked for Volvo CE på disse maskinene. Volvo Maskin har fått tilgang på 35 pilotmaskiner som selges til utvalgte kunder, som et ledd i utviklingen av maskinen.
Volvo EC230 Electric blir den første fabrikkbygde el-graveren i størrelsesklasser over ti tonn. Øvrige maskiner på markedet er ulike varianter av ombygging og elektrifisering av konvensjonelle dieseldrevne maskiner.
Roald Madsen AS skal altså ha en av disse pilotmaskinene. Nylig skrev Anleggsmagasinet / Tungt.no at Busengdal har tegnet seg på den samme lista, sammen med flere utleieselskaper.
Noen av maskinene skal leveres i slutten av inneværende år, noen i 2022.
Ytelser som EC220 på diesel
El-maskinen er utviklet i Sør-Korea. Konkrete spesifikasjoner har ikke blitt offentliggjort.
«Det sies» at den skal yte og prestere det samme som sin dieseldrevne søstermaskin EC200, men med et energiforbruk redusert med 60-70 prosent i forhold til dieselmaskinen. Dette er ikke offisielt bekreftet fra Volvo.
Prisen vil (også her) være 3-4 ganger høyere enn dieselmaskin, med mulighet for investeringsstøtte fra Enova. Prisen Madsen har fått oppgitt antyder at Volvo vil bli noe rimeligere i pris enn Pon Z-line 320 på ca samme størrelse.
Stolt over å være først
Rune Madsen er stolt over å være først ute med elektrisk gravemaskin på denne størrelsen i Nord-Norge. Nå håper han at oppdragsgivere vil følge opp, og er villige til å betale for utslippsfri graving. Men det er han langtifra sikker på.
– Vi hører ofte fine ord om utslippsfrie anlegg. Men når det kommer til stykket er det laveste pris som vinner. Vi opplever stor pågang på vår hybridgraver. Oppdragsgivere vil gjerne ha den, fordi den er grønn. Det gir en positiv signaleffekt, sier Madsen.
Han vurderer allerede å tegne seg for bestilling av ytterligere en Volvo EC230 Electric.
Det kan godt bli en utfordring, i alle fall på kort sikt. Ordrelisten på de 35 pilotmaskinene er fulltegnet, og også ventelisten i bakkant begynner å fylle seg opp.
Stor interesse over hele landet
– Ja, vi må prioritere. Da vi begynte på denne prosessen var el-maskiner et fenomen i Oslo og på Østlandet. Nå er det stor interesse over hele landet. Dette bildet har endret seg kraftig bare på noen måneder, sier salgs- og markedsdirektør David Kristianslund i Volvo Maskin.
Han har egentlig fått forbud fra Volvo CE mot å markedsføre el-maskinen, men konstaterer at Rune Madsen og andre kunder sørger for markedsføringen.
Kristianslund vil ikke gi noen info om tekniske spesifikasjoner på maskinen.
– På en tegning er det indikert en ladeløsning som leverer 40 kW fra en 64A kurs. Hva kan du si om denne?
– Den skal man ikke legge for stor vekt på. Det jobbes nå på flere mulige løsninger for lading. Vi vet ikke hvilken løsning som skal leveres, sier han.