Nye Dynapac CS1400 er klar til innsats, i sjette generasjon. Her er noen av detaljene. (Advarsel: Tungt valseteknisk lesestoff)
– Generasjon V av CS1400 trer nå til side for den nye generasjonen CS1400VI.
Det sier salgssjef John Espen Bokle i Dynapac Norge AS. Ja, det er altså romertall V og VI det er snakk om.
Det framkommer i en pressemelding tungt utstyrt med valseteknisk informasjon. Heng med videre, så får du ta del i kunnskapen om den nye valsen.
Samme statiske linjelast
CS-konseptet har midjestyring og tre tromler med samme diameter og samme statiske linjelast.
– Det har vist seg å være veldig effektivt. CS1400VI er enkel å betjene samtidig som den gir samme kompaktering på en total bredde på 2100 mm. Uansett om du tar en sving eller kjører rett frem, sier Bokle.
Den store trommeldiameteren – som altså er lik på alle tre tromlene – forhindrer at asfalten presser seg opp foran tromlen.
Nå i sjette generasjon har Dynapac tatt CS til ett enda høyere nivå ved hjelp av førerplattformen fra produsentens store vibrerende tandemvalser. Det gir bedre ergonomi og oversikt for maskinfører.
Nytt førermiljø
– Vanningssystemet er også oppgradert, og vi har byttet til et 24-volts elektrisk system og elektronisk kjørekontroll, sier han.
Noen eksempler fra det nye førermiljøet: Valsen har et fullt sleidbart sete- og styremodul som kan dreies 180 grader. Komplett elektronisk kjørekontroll og instrumentpanel med berøringsskjerm i farger følger med på runddansen.
De leveres med ROPS-bur, asymmetrisk eller symmetrisk hytte. Versjoner med hytte kan leveres med aircondition, «luksuriøst» sete og DAB-radio.
Oppgradert sprinkler
En asfaltvals gjør ikke mye uten sprinklersystem. Dynapac har oppgradert systemet på VI-versjonen av CS1400. Den har arvet forgjengerens AWC automatiske vannkontroll, sprinklertimer og vannstandsmåler.
I tillegg har den fått en hel liste med nyheter:
- Helt beskyttede sprinklerrør.
- Bryter for fullt vanntrykk
- To sprinklerrør synlige fra operatørstolen.
- Sentral vanntank påfylling på venstre og høyre side.
- Dual” Heavy Duty” sprinklerpumper.
- Tretrinns filtrering.
- Injeksjon for frostsikring.
Motor
Valsen har som seg hør og bør en motor som oppfyller utslippskravene i steg 5. Den går automatisk ned til tomgang ved stillstand, og sies ellers å holde både dieselforbruk og støy på et lavt nivå med et ECO-modus.
Motoren er som på tidligere generasjoner av maskinen plassert mellom de fremre valsene. Denne nye har fått servicepunkter som motoroljekontroll, batteri og drivstoffilter plassert lett tilgjengelig foran radiatoren.
Én ting er uendret på denne nye versjonen av valsen: Et fleksibelt ballastsystem med variabel statisk linjelast. 50-59 kg/cm på tromlene foran og 46-58 kg/cm bak.