Mecalac kommer nå med delt bom. Også kalt VA-bom. Hvordan har det egentlig vært å bli ny importør av «sære» maskiner – midt i koronaen? Vi har spurt Beck Maskin.
Franske Mecalac lanserer nå en todelt bom med offset som ekstrautstyr på to av sine gravemaskiner. Nærmere bestemt 7MWR og 6MCR.
Førstnevnte er en særegen syv tonns hjulgraver, den andre en seks tonns minst like særegen beltegraver.
Aggregatet med todelt bom har stikkesylinderen over bommen, mens den er under bommen på standard-aggregatet. Her til lands vil noen kalle det VA-bom.
– Gir en bredere arbeidsvinkel, raskere bevegelse og større gjennomtrengningskraft. Den er fortsatt kompatibel med pallegaffel og alle skuffer, opplyser Mecalac i en pressemelding.
– Som på andre hjulgravere
– Denne nye løsningen gjør maskinene mer fleksible og mer tilpasset vårt marked. Løsningen er lik de langt fleste hjulgraverne med todelt bom.
Det sier Owe Beck i Beck Maskin AS, som har hatt agenturet på Mecalac siden i fjor. Selskapet har siden starten med Mecvalac jobbet mye med tilpasning av maskiner til kunders behov og det norske markedet.
Det er alltid en utfordring å innarbeide et nytt merke. Koronaepidemien har gjort utfordringen større for importøren, men Beck er likevel fornøyd med det de har fått til.
– Maskinene kom til oss midt i koronatiden. Det har hemmet oss med utvikling og markedsføringen. Utover fra oktober fikk vi kjørt noen demorunder. Vi solgte seks maskiner fra Mecalac i fjor. Deriblant én hjulgraver til Moss kommune og én til Veidrift AS. Den er et produkt vi har stor tro på, og det er god interesse for den. Vi satser på 20-30 maskiner i 2021. Den første er allerede solgt, for levering senere i år, sier Beck.
Den forrige importøren leverte – i følge Beck – 20 maskiner i løpet av hele sin agenturperiode.
Hjullaster med sidelasting
Importøren vil til enhver tid ha et passende lager av hjulgravere og hjullastere på gården. Hjullasterne inkluderer også en hjullaster der hele aggregatet kan svinges og brukes på siden av maskinen.
Beltegraverne har Beck bestemt seg for å ikke ta inn i første omgang. (Videoen under er av en 6MCR i demo på anleggsmesse i Norge, under forrige importør. Artikkelen fortsetter under videoen.)
– Vi samarbeider vi en god del med den svenske Mecalac importøren. Tilpasningen tar tid i disse vanskelige tider, og det vil ta mer tid å tilpasse Mecalac maskinene og hjullasterne til vårt marked.
Mecalac har sitt hovedsete i Annecy (Frankrike) hvor de produserer MWR hjulgravere og MCR beltegravere/skidsteer-gravere. For noen år siden kjøpte Mecalac Terex-fabrikken i Coventry England, der de produserer hjuldumpere, og tandemvalser.
– De har også for flere år siden kjøpt opp Ahlmann-fabrikken i Nord-Tyskland. Der produserer Mecalac hjullastere. Inkludert firehjulsstyrte og ikke minst sidelasterne vi satser på, sier han.