Når skog- og utmarksforvalter Sten Ivar Tønsberg skal kjøre ut 400.000 planter i løpet av sesongen stiller han høyere krav enn de aller fleste til arbeidsredskapet.
Stangeskovene AS har valgt Can-Am Outlander 6×6 1000 XT til oppdragene i det meget krevende terrenget, opplyser Can-Am-importør BRP.
Tidlig
Arbeidsdagen starter tidlig for Sten Ivar Tønsberg. Dypt inne i de mørke skogene på Østlandet kjører han ut flere hundre tusen planter i løpet av sesongen.
Hans Can-Am Outlander 6×6 1000 XT er ferdig lastet og klar for dagens første etappe. Hele ekvipasjen veier nærmere ett tonn med fører og last inkludert.
6×6
Det er duket for nok en krevende dag i tøft terreng for Sten Ivar og hans 1000 kubikk store Outlander med drift på seks hjul. Det er få som stiller så strenge krav til kjøretøyet som han.
– Det hadde vært utenkelig å utføre en slik jobb med et annet kjøretøy enn Outlander 6×6. Fremkommeligheten er i særklasse det beste jeg har prøvd til en slik jobb. Selv med full last føles den relativt lett å kjøre, sier Tønsberg i pressemeldingen fra BRP.
Plantefelt
Hans oppgave i dag er å kjøre ut planter som skal ut til plantefeltene. Tønsberg har kjørt Can-Am Outlander 6×6 i over et år.
Tung last og krevende terreng er synonymt med lavt tempo, så det blir mer timer enn kilometer når han tilbringer arbeidsdagen på ATVen.
Stangeskovene AS planter og utfører skogbrukstjenester både på egen og andres eiendom. Det gir stort volum på arbeidet som utføres og gjør at det kan opprettholdes et arbeidsmiljø inne på skogen.
Skogen
Sten Ivar Tønsbergs arbeidsplass ligger omtrent så langt inn i skogen som det er mulig å komme på Østlandet.
Hovedkvarteret ligger på Nordre Mangen i Aurskog, vakkert plassert ved Viksjøen. Arena for arbeidsdagen er imidlertid enda lengere innover i skogen. Etter noen kilometer med bil på grusvei er vi på plass der «ingen kunne tru» at det var mulig å tilbringe en arbeidsdag.
Ferden videre går med sekshjuling. De første hundre meterne kjøres på en gammel kjerrevei. Deretter bærer det ut i terrenget. Først langs sporene til skogsmaskinene, videre der det ikke er kjørt tidligere.
Bløt
Bløt jord, steiner, stubber og kvist er det han må hanskes med på sin ferd innover skogen.
– Det hender vi må kjøre i dype hjulspor som skogsmaskinene har laget. Hjulspor kombinert med litt skråning er nok det mest spennende arbeidsdagen byr på, sier han.
Og det er ikke vanskelig å se hva han sikter til. Vi ligger like bak da han havner i et slikt spor i en motbakke. Han må gi gass for å komme seg opp bakken og det setter sekshjulingen skikkelig på prøve.
Fronten løftes høyt i lufta, men han klatrer elegant oppover den bratte lia med den ett tonn store ekvipasjen.
– Muligheten for å begrense pendlinga på bakerste aksel er også med på å gjøre den bedre i bratte motbakker og i sidehelling, spesielt ved tung last, forklarer han.
Lavt tyngdepunkt
– Jeg har faktisk aldri veltet med denne sekshjulingen. Det kan jeg nok takke et lavt tyngdepunkt for. Fleksibiliteten var hovedårsaken til at vi valgte Outlander 6×6. Ved å utvide den allerede store kassen bak får jeg med meg flere planter. Dessuten kan man ta av lemmer og legge til lengder. Resultatet er at jeg får med meg mere på hver tur uten å måtte laste i høyden.
Tønsberg forklarer at det lave tyngdepunktet har ført til færre uhell enn tidligere.
– Erfaringsmessig er det nok føreren som gir seg før maskinen, humrer han.
Tønsberg har aldri blitt fast i skogen. 2,5 tonns winsj både foran og bak har reddet ham på de bløteste myrene.
Kjetting
Outlanderen til Stangeskovene har en god del tilbehør som gjør den bedre rustet til de tøffe oppdragene. Under har han beskyttelsesplate i plast og aluminiumsbeskyttere på akslingene.
– Jeg var i starten skeptisk til plastplata under maskinen, men den sklir svært lett over alle hindringer og tåler utrolig mye! Aluminium sklir mye dårligere. I tillegg kjører jeg med kjetting på alle seks hjul for best mulig grep, sier han.
Godt beskyttet
Selve hjulbuen er imidlertid uendret og standard fra fabrikken.
– Vi har tidligere hatt en del problemer med kvist som ødelegger diverse ledninger og slanger i hjulbuene. Noen steder er det ekstremt mye kvist, og det er nesten ikke til å unngå at disse blir med rundt i hjulbuen. Det er irriterende når noe må repareres på grunn av dette. Det handler jo også om sikkerheten dersom for eksempel en bremseslange ryker. Men på Outlanderen har vi ikke opplevd disse problemene. Alle ledninger og kabler ligger godt beskyttet.
– Hva er de største utfordringen når du kjører ut plantene?
– Det er en utfordring å komme seg inn på feltet på en forsvarlig måte, så det å finne gode veier inn til og gjennom feltene er viktig. Vi ønsker jo å lage minst mulig skade i terrenget. Gode tekniske kjøreegenskaper, lavt marktrykk og en lett manøvrerbar sekshjuling spiller en sentral rolle for å få til dette. Servostyringen spiller en viktig rolle når det gjelder manøvrerbarheten, sier Tønsberg.