Sikkerhetsglass i anleggsmaskiner blir stadig mer aktuelt. Nylig entret en ny aktør det norske markedet. Den første maskinen (Cat 336) i Norge med Strigin sikkerhetsglass er levert til Skanska og går nå på rv. 3-prosjektet mellom Løten og Elverum.
Svenske Strigin Säkerhetsglas AB har siden starten i 2017 levert mer enn 200 sikkerhetsglass i Sverige, til alle større maskinmerker. Blant kundene der er bl.a. Caterpillar, Volvo, Epiroc, Komatsu og Liebherr. Nå står altså det norske markedet for tur. Og ambisjonene er det ingenting å si på.
– Vi ønsker å bli et selvsagt valg når man skal ha en sikkerhetsrute til en anleggsmaskin. Det tar lang tid å bygge opp et varemerke, men vi ser langsiktig på dette og arbeider kontinuerlig med utvikling av nye produkter for å øke fordelene for kunden og sikkerheten til føreren. Vi håper og tror på en lys framtid i det norske markedet, uttaler Jan Grahmstad, salgs- og utviklingsansvarlig i Strigin, til Anleggsmaskinen.
Rammeproduksjon
Strigins sikkerhetsglass blir tilpasset og montert i rammer som selskapet selv produserer. Det grunnleggende designet er alltid den samme, men designet er tilpasset det aktuelle kjøretøyet for å sikre synsfelt, passform og tetthet. Produksjonen, helt fra ubearbeidet stål til ferdiglakkert ramme, gjøres internt i Strigins egne lokaler i Strängnäs, en times kjøretur vest for Stockholm.
Strigin produserer rammene i konstruksjonsstål med lisensiert sveiseteknologi. Skruer, bolter og muttere er sink-nikkel-anodisert for økt levetid og beskyttelse mot korrosjon. Rammen pulverlakkeres, lakkeres med grunning og toppcoat, og leveres med fem års garanti. Selve glasset er laget av 22 mm laminert sikkerhetsglass. Produktene er testet og sertifisert i henhold til gjeldende europeiske standarder.
Går for glass
– Hva er så fordelene med sikkerhetsglasset fra Strigin Säkerhetsglas AB, sammenlignet med andre produkter på markedet?
– Den store forskjellen mellom Strigin og andre løsninger er overflatematerialet. Strigin leverer en beskyttelsesløsning i glass. Øvrige tilgjengelige løsninger på markedet som tilbyr en tilsvarende beskyttelse er av plast eller polykarbonat. Glass er et meget solid materiale når det gjelder optiske egenskaper, motstand mot riper og generell holdbarhet, sier Grahmstad.
– Vi legger også stor vekt på en rask og sikker montering, for å minimere arbeidstid og eventuelle stillstand ved behov for å skifte rute. Et skifte av vår sikkerhetsrute i felt utføres normalt på 1,5-2 arbeidstimer. Våre rammekonstruksjoner krever heller ingen hull eller skader på karosseriet, noe som er viktig for å opprettholde maskinens grunnleggende sertifisering.
Det er faktisk bombesikkert
– Hvor mye skal den frontruta som sitter på Cat-en som nå går på rv 3-prosjektet tåle av belastning, med tanke på store steiner og eventuelt en eksplosjon?
– Konstruksjonen, altså ramme og glass, er testet og sertifisert i henhold til aktuelle europeiske normer for å gi beskyttelse både mot grus og stein, større steiner og trykkbølge ved en eksplosjon. Den er testet med tre .44 Magnum-skudd på 5 meters avstand, detonering av 12 kg dynamitt på 5,5 meters avstand og 70 hugg med en øks. Vi vil tro at vi tilbyr den hardest testede løsningen som er tilgjengelig i dagens marked, sier Grahmstad.
– Alltid maksimal beskyttelse
– Vi vet at sikkerhetsglassprodusenten Hammerglass opererer med begrepet verneklasser, med henvisning til en bransjeenighet i Sverige. Er dette et system Strigin også forholder seg til?
– Vi har valgt å følge bransjeorganisasjonenes anbefalinger, i tillegg til å stole på de europeiske standardene som er tilgjengelige. Vårt arbeid og våre konstruksjoner testes av akkrediterte organer for å forsikre oss om at vi følger alle krav som stilles på personsikkerhet. Når det gjelder ulike verneklasser, så arbeider vi kun med maksimal beskyttelse for å redde liv; ikke ulike nivåer på beskyttelse, sier Grahmstad.
Mer lik en originalrute?
Det er altså Skanska som har fått overlevert den første gravemaskinen i Norge med Strigin sikkerhetsglass.
– Hvorfor dere har valgt denne typen glass på maskinen som nå er i drift på rv 3, maskiningeniør i Skanska, Runar Rostad?
– På grunn av uønskede hendelser med gjenstående sprengstoff setter vi RABS-godkjent sikkerhetsrute i ekstra ramme i alle gravemaskiner over 40 tonn. (RABS står for R43, Axe test, Blast test, Stone test (R43 er optiske krav til ruten), red. anm.). Produktet vi har brukt frem til nå har ikke hatt enestående egenskaper i forhold til motstand mot slitasjeriper fra vindusviskere og optikk for å se igjennom. Da produktet Strigin dukket opp ønsket vi å teste dette, forteller Rostad.
– Strigin skal ivareta sikkerheten om en skulle være i faresonen for udetonert sprengstoff og forhåpentligvis ha egenskaper mer lik en originalrute. Så blir det en vurdering etter en stund i bruk om dette er noe vi ønsker mer av, sier han.