Allsidige smådumpere

Etterspørselen etter mindre dumpere øker. Og kjøperne bruker dem mer enn de hadde trodd på forhånd.

 

JEVNAKER: Det forteller Bjørn M. Eriksen i Hydrema Norge AS. Toakslede 912 er den danske produsentens største suksess. I Norge er etterspørselen økende. Det ble i fjor levert 12 enheter av 912-serien. God framkommelighet og en egenvekt som tillater at maskinen kan gå med fullt (10 tonn) lass på vei har vært viktig for norske kjøpere.

– De som kjøper dumperne melder etterpå at de bruker dem vesentlig mer enn de hadde tenkt seg før de kjøpt den, sier Eriksen.

Annonse
En Hydrema 926E gravelaster

En Hydrema 926E gravelaster skal til et avfallsselskap i Lofoten.

Redskap

Både 912 og storebror 922 registreres som motorredskaper, og er elektronisk hastighetsbegrenset til 30 km/t. De to dumperne kan gå med like mye lass på offentlig vei, men de 10 tonnene utgjør bare halve lastekapasiteten til Hydrema 922. I fjor ble det solgt fire av den, til maskineiere som erstattet sine gamle Volvo A20 og tilsvarende Moxy-dumpere med Hydrema 922. Dumpere som kan gå med lass på vei er sjelden vare.

– Lastebil er den største konkurrenten til dumpere. Det er mange der ute som driver kombinasjonsdrift på vei og anlegg. Smådumpere blir stadig mer aktuelt, og vi ser at etterspørselen øker, sier Bjørn M. Eriksen.

 

Den dagen vi var på besøk skjedde det også noe som er ganske sjeldent her til lands: Leveranse av en flunkende ny traktorgraver. Eller gravelaster, som de kalles nå om dagen. En Hydrema 926E ble lastet opp på Toten Transports svanehalshenger, som satte kurs nordover. Neste stopp var Lofoten, der et lokalt avfallsselskap venter på sin siste investering.