EMS Norge AS har fått hele agenturet på Hyundai anleggsmaskiner, stort som smått. – Satser veldig profesjonelt. Vi ser stort potensial til å bygge større markedsandel for Hyundai i Norge, sa markedsdirektør Nicolas Rousseau i Hyundai CE da han klippet snora sist fredag.
OSLO / BERGER: En fredag formiddag i slutten av mai fant det sted en seremoni på hovedkontoret hos Norges ferskeste maskinimportør, EMS Norge. Da var det offisiell åpning av Norges nye Hyundai-importør.
Selskapet eies av Kjell Ove Moss, utflyttet nordmann bosatt i Sverige. Han eier selskapet EMS Group Sverige, som blant annet Hyundai-agenturet i Sverige.
Sterkt marked
– En merkedag. Nå kan vi begynne å jobbe for alvor. Jeg har sett fram mot denne muligheten til å komme i gang. Det er fantastisk å få komme tilbake til Norge på denne måten, sier Moss.
– Hvilket potensial ser du i Norge?
– Stort. Det norske markedet går sterkt. Vi vet det er en bransje med mye opp og ned. Hyundai har et sterkt produktprogram. Mange nyheter nå, og mye som kommer framover. Vi har en sterk konkurransekraft framover, sier Kjell Ove Moss.
Daglig leder Finn Thrane Johansen i EMS Norge er glad og lettet over å være i gang. Selskapet ble «full» Hyundai-forhandler fra 1. mars, etter å ha først hatt agenturet på Hyundai småmaskiner noen måneder.
Det har ligget i kortene at det måtte bli noe mer, med en ambisiøs satsing på lokaler og oppbygging av organisasjon.
Døgnet rundt
– Endelig. Vi har jobbet døgnet rundt i flere måneder. Jeg er veldig fornøyd. Vi har kunnet selge alt vi har fått tak i av maskiner, men har hatt litt begrenset tilgang på maskiner til nå i vår. Leveransene begynner å komme ordentlig i gang fra sommeren. Vi har fått ansatt mange gode folk og har alle forhandleravtaler på utstyr på plass, sier Johansen.
Snorklippingen ble utført av markedsdirektør Nicolas Rousseau i Hyundai Construction Equipment Europa. Verktøyet for anledningen var en samekniv tilhørende daglig leder og finnmarking Finn T. Johansen.
– Det er en stor dag å få være med på å feire åpningen hos en ny forhandler. Spesielt i Norge, som er et krevende marked. Vi ser her en forhandler som satser stort, og som bygger opp kapasitet, bemanning, delelager og service. De satser profesjonelt. Her er det stort potensial og en mulighet til å bygge større markedsandeler for Hyundai i Norge, sier Rousseau.
Ved åpningen i mai har selskapet 9-10 ansatte på salg og service. Johansen håper å være bortimot 15 ved årsskiftet.