Aarbakks klatrende Menzi Muck utstyrsbombe

Gunnar Arne Aarbakk har brukt nesten fire millioner på en tolv tonns gravemaskin. Nei, han er ikke gal. Men «you crazy man» hører han ofte når han flytter sin Menzi Muck M540 til arbeidsstedet. Aarbakk kjører Norges mest velutstyrte Menzi Muck.

SØRKEDALEN: – Dette er noe alle entreprenører har bruk for en gang i blant. Jeg kommer meg inn på en halvtime. Alternativet er å bruke flere uker på å bygge atkomstvei for en konvensjonell graver.

Per Gunnar Aarbakk

KONTORET: Gunnar Arne Aarbakk ble lei av å kjøre hjulpurke, begynte med klatremaskin. Han har kjørt M540en 1100 timer på åtte måneder.

Det sier Gunnar Arne Aarbakk.

Annonse

Elvejuv

Vi tror ham, her vi står sammen med ham i et elvejuv i Sørkedalen utenfor Oslo. Langlidammen tårner seg over oss. Vi har akkurat tatt oss ca 150 meter ned den bratteste lia Anleggsmaskinens utsendte har hatt den tvilsomme glede av å forsere til fots.

KJØREVEI: Ville du kjørt her med gravemaskin? Dette er en helt okei kjørevei for Gunnar Arne Aarbakks Menzi Muck.

Å trå feil eller miste fotfestet betyr en trilletur kast i kast i retning av en kræsj i elvebunnen som vil være brutal for både mann og kameraer.

Aarbakk går ned først, og stiller seg strategisk til for å kunne stoppe en journalist i eventuelt fritt fall. Optimisten.

Menzi Muck M540

Det råeste er at Aarbakk bare et par dager før har kjørt ned den samme lia med gravemaskin. Helt frivillig, og nærmest rutinemessig.

Han kjører en Menzi Muck M540. Den fikk han levert ny fra Menzi Muck Scandinavia AS sist november. Siden har det gått jevnt og trutt, med 1100 timer på telleren ved utgangen av juli.

Den maskinen er Norges antakelig best utstyrte Menzi Muck. Det sier kanskje ikke så fryktelig mye, ettersom det ikke er så mange Menzi-er her. Og flere av de andre maskinene solgt de siste årene har mye utstyr. Aarbakks maskin er utstyrt for alt tenkelig den kan komme ut for.

Se bare her:

  • Forsterkede labber
  • Kompressor på 1,3 kbm. Må stå på taket, den eneste ledige plassen.
  • Boretårn
  • Seppi Star fres
  • Krattknuser
  • Pro-styrt Rototilt
  • Prolec høyde- og svingbegrensning for jobb ved høyspent og jernbane
  • Powerline hydraulikk for ekstra oljekrevende utstyr, går gjennom Rototilt og HK-fester
  • Oilquick over og under tilt
  • W120 vinsj med 14 mm vaier og åtte tonns trekkraft
  • Uttak til vinsjen i alle retninger, også på sidene
  • Holdeventiler på alle sylindre
  • Vakuumumpe i hydraulikkoljetanken, som suger oljen tilbake til tanken ved evt slangebrudd
  • Panolin bio hydraulikkolje
  • «Alt» av skuffer, klyper osv.
  • Hogstaggregat for trær (planlagt)
  • Lexan i vinduer forover mot krattknuser, fres og hogstaggregat
  • MYE lys. Bl.a. syv (!) LED-barer.
  • Reverserbar kjølevifte
  • Store hjul
  • Spesielle farger/lakk
  • Sentralsmøring og Webasto er også med.

Jobb i følsomt miljø

Menzi Muck Langlidammen

SENSITIVT: Arbeid i drikkevannsforsyninga til Oslo er miljøsensitivt, for å si det mildt. Maskinen er dobbeltsikret med bio-hydraulikkolje og vakuumpumpe på hydraulikken.

– Biologisk hydraulikkolje? Holdeventiler og vakuum som trekker olja tilbake ved brudd? Det må du fortelle litt mer om..?

– Ja, her er det både belte og bukseseler. Jeg jobber ofte på miljøsensitive steder. Da er det viktig å være sikret mot utslipp. Jeg har fått jobber bare på grunn av den muligheten, sier Aarbakk.

Arbeid i drikkevannsforsyninga til Oslo er miljøsensitivt, for å si det mildt.

Maskinen står med alle fire hjul i et elveleie som fører drikkevann mot Oslo. Det er fullt mulig å forstå at man helst ikke vil ha hydraulikkolje ut i det vannet, ja.

En så spesiell maskin med så mye utstyr er nødvendigvis en heftig investering. Nærmere fire millioner kroner, for å være konkret. Det er friskt for en tolvtonner. Fullt så konkret vil ikke Aarbakk være på timeprisene sine.

Han opplever av og til at potensielle oppdragsgivere stusser over timeprisene, men de ser oftest at det kan være fornuftig økonomi når de får tenkt seg om.

Økonomi

DYPT: Ser du maskinen? Her ved Langlidammen i Sørkedalen har Aarbakk vært i to runder.

– Hvis man må bruke to måneder på å bygge vei for å komme fram med en konvensjonell maskin, så sier det seg selv at det kan være lurt å bruke denne. Timeprisen er litt høyere enn en vanlig graver, men kan få jobben gjort på en brøkdel av tida der det er vanskelig å komme fram, sier han.

Gunnar Aarbakk drev lenge med en Volvo 160 hjulmaskin. Han hadde mye å gjøre, men ble litt lei og fikk lyst til å drive med noe som ikke alle andre gjør. Han siktet seg mot Menzi Muck klatremaskiner, og startet med en Menzi Muck A91 kjøpt brukt.

Siden har det vært noen år der lærekurven har vært like bratt som atkomstveiene og arbeidsstedene.

– Hvordan har det vært å gå inn i «Menzi-verdenen»?

Bratt

– Den gamle maskinen var godt brukt da jeg kjøpte den. Det vært mye skruing. Og mye læring, i både skruingen, kjøre maskinen og utnytte potensialet i den. Jeg har måttet finne ut mye på egenhånd, både teknisk og markedet.

– Den atkomstveien her, det må da være i overkant?

– Neida, dette er helt greit. Må bare ta tida til hjelp, og kjøre med støttelabber, vinsj og innsida av huet.

– Har du opplevd at oppdragsgivere har fått panikk over manøvrering med maskinen?

– Nei, det har jeg ikke sett. Men ser stadig at folk snur seg vekk eller går unna… Og «you crazy man» hører jeg ofte, humrer Aarbakk.