Danske Hydrema satser videre på maskiner som kan både grave og laste.
– Vi får markedet for maskiner som klarer litt ekstra, til å stige igjen, spår Hydremas toppsjef Jan Werner Jensen.
– Det er en stor mengde mellomstore gravemaskiner og hjullastere med svært liten utnyttelse rundt omkring på byggeplassene. Altfor mange små spesialmaskiner som enten kan grave eller laste. Derfor satser vi på å få markedet for maskiner som både kan grave og laste, til å stige igjen. Nå lanserer vi en nyutviklet generasjon av Hydremas traktorgravere, som vi har store forventninger til, uttaler Jensen i en pressemelding.
– Mer enn grøftegravere
Hydrema-sjefen bobler av optimisme. Hans utviklingsteam, med utviklingssjef Thorkil K. Iversen i spissen, har utviklet F-generasjonen av Hydremas kjente maskiner 906, 908, 926 og 928. Dette er maskiner som mange betegner som grøftegravere. På fabrikken i Støvring på Nordjylland aksepterer de det, men reelt er disse maskinene mer enn grøftegravere.
– Det er snakk om fullgyldige gravemaskiner og hjullastere i kombinasjon. Hydrema-maskinene har leddstyring, som effektive hjullastere skal ha. Gravearmen er med ekte sideforskyvning. Det betyr at med en leddstyrt Hydrema på byggeplassen har man både en vanlig 10-tonns hjullaster og samtidig en 8-10-tonns gravemaskin, forklarer utviklingssjef Thorkil K. Iversen.
Helhjertet satsing
Denne kombinasjonen av to reelle maskiner sikrer naturligvis en meget stor utnyttelse på byggeplassene. Det er en av mange gode grunner til at Hydrema fortsetter produksjonen av denne maskintypen, som har vært på programmet nesten helt fra selskapets etablering i 1959.
– Andre maskinprodusenter har valgt å fokusere på andre maskinsegmenter. Forskjellen på dem og Hydrema er nettopp at her i Støvring produserer vi traktorgravere med de ekstra mulighetene det gir sammenlignet med tradisjonelle grøftegravere. Derfor fortsetter vi den helhjertede satsingen på denne maskintypen som kan løse mange forskjellige oppgaver på byggeplassene. Dermed er det ikke behov for flere maskiner til å gjøre jobben, sier Jan Werner Jensen.
– Rask og smidig
– Maskinene transporteres jo raskt og enkelt både til og fra byggeplassene. Og under selve arbeidet beveger de seg raskt rundt og tar seg av mange forskjellige arbeidsoppgaver. En minihjullaster og en minigravemaskin kan ha problemer med å transportere seg selv og materialer raskt rundt på en byggeplass. Det går mye lettere med en traktorgraver, påpeker Thorkil K. Iversen.
Cummins-motorene i maskinene i den nye F-serien er oppgradert til Stage 4, og har dermed en enda lavere emisjonsgrad. For de to minste maskinene er det samtidig skjedd en økning av motoreffekten med 12 hk til 122 hk. De to store kollegene kommer med endret powerbulge, noe som sikrer mer effekt og bedre seigtrekking ved å redusere motoromdreiningene, heter det i pressemeldingen.
Konstruktørene i Støvring har ikke holdt seg tilbake med fornyelser – heller ikke utenfor motorrommene. De nye maskinene er med komplett nyutviklede frontender, noe som innebærer en klar forbedring av maskinførerens utsyn fra førerhuset. Det gir bedre utsyn mot skuffen og ned langs siden av panseret ved montering av utstyr, lover produsenten.
– Ukomplisert å kjøre
– Hele frontenden på maskinene er nykonstruert, og vi har atskilt seriene mer og gjort 906F mer kompakt enn 926F. Ingen andre grøftegravere med fullfjæret førerhus har bedre komfort eller støynivå, sier utviklingssjef Thorkil K. Iversen.
Med F-serien får traktorgraverne samme elektroniske arkitektur og instrumentpanel som Hydremas F-serie-dumpere. Det gir en rekke nye funksjoner og samtidig større mulighet for individuell tilpasning av maskinenes hydrauliske funksjoner.
På tross av de mange nye funksjonene er det fremdeles ukomplisert å kjøre en traktorgraver, lover Thorkil K. Iversen.
– Det stemmer ikke at en traktorgraver krever en bedre utdannet maskinfører. Hvis man kan svinge et førersete, kan man også kjøre en traktorgraver. Og setene våre er forresten elektriske, sier utviklingssjefen.
Premiere på Intermat
I de kommende månedene lanserer Hydrema den nye F-serien. Den første presentasjonen, og dermed verdenspremieren, skjer på den internasjonale entreprenørutstillingen Intermat i Paris fra 23. til 28. april.
De nye maskinene blir også å se på Vei og Anlegg 2.-6. mai.