Keestracks nyeste generasjon knuseverk leveres med motorpakke som kan løftes av maskinen. Kan stå på trygg avstand fra støvkilden i drift, og gir opptil syv tonn transportvekt som kan flyttes separat.
SPYDEBERG: – Dette har vi stor tro på! Moderne dieselmotorer har mer og mer innebygget teknologi, som kan få vanskeligheter med støv og vibrasjoner. Begge deler er det mye av i et knuseverk. Nå kan motoren få en mer beskyttet plassering, tilkoblet maskinen gjennom kabel.
Det sier daglig leder Per Olav Fredheim i Fredheim Maskin AS.
Keestrack har etter ønske fra Fredheim Maskin utviklet knuseverk med avløftbar motorpakke. Alle E-modeller leveres nå med den nye løsningen.
Svenske Jonsson tilbyr den samme funksjonaliteten på noen av sine knusere.
E = Elektrisk
I E-modellene besørges driften i maskinen av elektromotorer, mens dieselmotoren leverer strøm til disse.
Motorpakken er en egen enhet, separat fra maskinen. Den løftes av og på i løpet av få minutter, med standardiserte hurtigkoblinger på innfesting og kabler. Hurtigkoblingene er av samme type som på standard gen-sett / strømaggregater og 400 V nettstrøm.
– Det er fritt valg om man vil koble knuseren til sin egen motorpakke, et standard strømaggregat eller nettstrøm, sier Per Olav Fredheim.
Enklere service og transport
Den separate motorpakken fører med seg en rekke fordeler. Hvilken av dem som er viktigst vil antakelig variere med kundens behov og driftsform.
- Lavere servicebehov, fordi motoren kan stå et stykke unna støv- og vibrasjonsbelastningen.
- Mer servicevennlig når motoren står på bakken, på avstand fra knuseren.
- Lavere transportvekt hvis nødvendig.
- Én motor kan drive flere maskinenheter og annet utstyr. Det sparer diesel og motortimer.
- Enkelt å oppgradere en maskin til siste motorgenerasjon.
- Nullutslippsmaskin der nettstrøm er tilgjengelig.
Liten lastebil
I tilfelle motorhavari blir logistikken veldig mye enklere: Koble fra motorpakken, koble til et aggregat eller nettstrøm. Motorpakken veier 5-7 tonn etter modell, og kan fraktes til verksted med en hvilken som helst liten lastebil.
– Den avtagbare motorpakken gjør det også enklere å få av noen tonn i transport. Uansett hvor stor knuseren er, så skal det være mulig å få transportvekten ned under 50 tonn, sier Fredheim.
Fersk kjefteknuser
På Vei og anlegg viser Fredheim Maskin for eksempel en rykende fersk Keestrack B7E 69 tonns kjefteknuser.
Den veier 69 tonn komplett, og kan fint flyttes på hovedveinettet. Men der veiens bruksklasse sier stopp kan materen og motorpakken løftes av og flyttes separat. Resten av maskinen veier da 49 tonn. Den maskinen hadde ennå ikke kommet ut av byggehallen da dette ble skrevet.
For øvrig har Fredheim Maskin med seg en solid representasjon av alle sine fem merker.