Annonse
Annonse

Rv. 2 får ny vinterstandard – mindre salt og smartere drift

Fra og med denne vintersesongen endrer Statens vegvesen vinterdriftsklasse på rv. 2 fra DkB til DkC. Veien skal fortsatt være trygg og fremkommelig, men med mindre bruk av salt og smartere drift, ifølge etaten.

– Dette er en standard vi har lang og god erfaring med, som gir både trygghet og mer miljøvennlig drift, sier seksjonssjef Marthe Tøsse Løvseth i Statens vegvesen, i en melding.

Annonse

Riksvei 2 går mellom Morokulien på riksgrensa i sør og Elverum i nord.

Samme friksjonskrav

Tidligere har rv. 2 hatt vinterdriftsklasse DkB (Dk står for driftsklasse), som innebærer at veien skal være bar, tørr eller våt mesteparten av tiden, men at hard snø og is er tillatt utenom hjulsporene i et begrenset tidsrom.

– Nå går vi over til klasse DkC. Det innebærer at i perioder med lite nedbør eller rimdannelse, og ved temperaturer rundt null grader, skal veibanen være fri for is og snø. I kalde perioder og ved større snøfall, kan veibanen ha et hardt og jevnt snø- og isdekke, sier Løvseth.

Hun understreker at kravene til friksjon, altså hvor godt dekkene får tak, er de samme som før. Det betyr at sikkerheten for bilistene ikke blir påvirket av endringen.

Hvorfor gjøres dette?

Erfaringer fra andre veier i Innlandet viser at DkC gir god fremkommelighet og trygg ferdsel med mindre saltbruk, ifølge meldingen. Det er den vanligste vinterdriftsklassen i Innlandet, og brukes blant annet på rv. 3 gjennom Østerdalen, E6 Otta-Lillehammer og E16 gjennom Valdres.

For at saltet skal virke, kreves det en ganske stor mengde kjøretøy som passerer.

– Klimaet i Innlandet gjør at det kreves uforholdsmessig mye salt for å holde veier med middels til lav trafikk bare. Med DkC får vi en mer tilpasset standard som gir trygg vei uten å bruke mer ressurser enn nødvendig, sier Marthe Tøsse Løvseth.

Smartere drift med ny teknologi

– Samtidig som vi endrer vinterdriftsklasse, tar Statens vegvesen og våre entreprenører i bruk digitale og sensorbaserte løsninger som gir bedre oversikt over vær og føreforhold. Det gjør at vi kan bruke riktig mengde salt til riktig tid og sikre god fremkommelighet uansett vær, sier Løvseth.

Gjennomsnittsmåling

I tillegg etableres det streknings-ATK ved Sigernessjøen på rv. 2. Dette er en automatisk fartskontroll som måler gjennomsnittsfarten over en lengre strekning, ikke bare ved ett punkt.

– Erfaringer fra andre steder i landet viser at streknings-ATK gir varig fartsreduksjon og færre ulykker. Det er et effektivt tiltak for tryggere trafikk, sier Marte Tøsse Løvseth.

Ifølge Veivesenet har strekningen hatt utfordringer med høy fart, og ATK-tiltaket kommer som en del av en bredere innsats for å gjøre rv. 2 tryggere, både gjennom bedre vinterdrift og teknologiske løsninger.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse