Annonse
Annonse

Veivesenet lokker med gratis strøm i nord

Første del av milliardutbyggingen E45 Kløfta er ute i markedet. Ifølge Statens vegvesen har kontrakten har en smart gulrot for reduksjon av klimautslipp.

Prosjektet er delt i tre kontrakter, entreprise 1 (E1), entreprise 2 (E2) og entreprise 3 (E3).

Annonse

E1 som nå er utlyst i Doffin ligger i retning Alta, altså nord i prosjektområdet. Det er en utførelsesentreprise med tilbudsfrist 02.12.2025, og prosjektet skal gjennomføres modellbasert. Det skal blant annet bygges 1,1 kilometer vei i dagen med veibredde på 9 meter og fartsgrense på 90 km/t. Det skal etableres et større massedepot for plassering av overskuddsmasser nord for prosjektområdet og bygges en adkomstbru til tunnelområdet.

Byggetrinn E2 er 4,2 kilometer tunnelen og 2,3 kilometer vei i dagen med fartsgrense 90 km/t. Mens E3 er bygging av den 150 meter lange Eibyelva bru. En stål- eller betongkassebru med tre spenn. E2 og E3 klargjøres nå for utlysning.

Se dronefilm fra Kløfta her (Youtube)

Kløfta: Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark. (Illustrasjon: Statens vegvesen)
Kløfta: Markert i kartet sør for Alta. E45 fra Alta og sørover mot Kautokeino og Finland er en viktig ferdselsåre både for person og godstrafikk i Finnmark. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Strenge klimakrav

Stortinget har vedtatt at 30 prosent av kostnaden i veiprosjektene Veivesenet bygger skal være knyttet til klima og miljøtiltak. Da dette som regel er vanskelig å oppnå gjennom konkurransekrav, er klima og miljøtiltakene i dette prosjektet lagt inn som obligatoriske krav entreprenør må levere på for å kunne vinne kontrakten. Fra 20. august 2026 skal all massetransport og massehåndtering inne på anleggsområdet og til deponi være utslippsfri.

– Vi tvinger dermed de som vinner våre kontrakter til å stille med elektriske lastebiler eller annet egnet utstyr for transport med null utslipp, sier prosjekteringsleder i Statens vegvesen, Stig Roger Thomassen.

Fristen for å ha utstyret på plass er satt et stykke ut i anleggsperioden for å gi entreprenørene tid til å skaffe seg rett utstyr. Men fristen er absolutt og kan ikke forhandles.

– Dersom kravet ikke er innfridd innen 20. august vil all massetransport og massehåndtering bli stoppet, sier han.

I tillegg skal alle kjøretøy for persontransport og alle varebiler under 3,5 tonn som brukes inne på anlegget være utslippsfrie

I E1 skal det flyttes opp mot 130 000 kubikkmeter masse og i E2 med tunneldrift skal omlag en million kubikkmeter flyttes. Prosjektledelsen i Finnmark har god erfaring med å bruke el-kjøretøy til massetransport fra utbyggingen på rv. 94 Mollstrand-Grøtnes.

– Vi regner med å kunne spare naturen og klimaet for store mengder direkte CO2-utslipp ved at det meste av utkjøring, og transport av massene blir gjort med utslippsfrie kjøretøy, sier Thomassen.

Veivesenet tar regningen

Statens vegvesen har allerede fått høyspentkabler strukket frem til anleggsområdet, og vil etablere trafo og fire ladestasjoner som skal være klar til anleggsstart. To ladestasjoner for tyngre kjøretøy og to for mindre kjøretøy.

– Vi betaler til og med strømmen som går med til å transportere massene gjennom anleggsperioden. For den som vinner oppdraget blir det dermed både enkelt og ganske lukrativt å ta i bruk el-kjøretøy så fort som mulig. Det må kunne kalles en klimagulrot, sier Thomassen.

Den største entreprisen med tunnelen (E2) er planlagt utlyst sommeren 2026, og E3 senere samme år. Det forventes at den nye veien forbi Kløfta kan tas i bruk i 2029.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse